رشد اقتصادی در آمریکا و چین کمتر از پیش بینی ها در سه ماهه اول سال 2024 است.

رشد اقتصادی ایالات متحده در بحبوحه افزایش فشارهای تورمی کند شده است، اما نرخ بیکاری همچنان پایین است. در همین حال، نشانه‌هایی از رشد در اقتصاد چین در بخش‌هایی وجود دارد که در ماه مارس رشد چندانی نداشتند.

چشم انداز اقتصادی این دو کشور پس از پایان همه گیری کووید-19 متفاوت است.

ایالات متحده به لطف هزینه های مصرف کننده قوی و بازار کار پررونق، انعطاف پذیری اقتصادی خود را نشان داده است.

اما چین تحت فشار بحران املاک و مستغلات، سرمایه گذاری خارجی متزلزل و اعتماد ضعیف مصرف کننده است.

اقتصاد ایالات متحده در سال گذشته سریعتر از حد انتظار رشد کرد و نرخ رشد تولید ناخالص داخلی 2.5 درصد به دلیل بازار کار مطلوب و افزایش هزینه های مصرف کننده بود.

با این حال، در سه ماهه اول سال جاری، اقتصاد این کشور تنها 1.6 درصد نسبت به سال قبل رشد کرد که کمتر از پیش بینی رشد 2.4 درصدی وال استریت بود.

این پایین ترین نرخ رشد در دو سال اخیر در بحبوحه افزایش تورم و کاهش هزینه های عمومی و دولتی است.

جفری روچ، اقتصاددان ارشد مالی LPL در مصاحبه با CNBC گفت:

با کاهش هزینه های مصرف کننده و کاهش رشد اقتصادی، احتمالاً اقتصاد ایالات متحده در سه ماهه آینده رشد کمتری خواهد داشت.

همانطور که تورم نرخ پس‌انداز را کاهش می‌دهد و فشار بر مصرف‌کنندگان را افزایش می‌دهد، روچ انتظار دارد با کاهش تقاضای کل، تورم در اواخر سال 2024 تعدیل شود.

بازار کار قوی همچنان از اقتصاد ایالات متحده حمایت می کند. وزارت کار نرخ بیکاری را 3.8 درصد گزارش کرد که از ماه اوت در محدوده 3.7 تا 3.9 درصد باقی مانده است.

صندوق بین المللی پول پیش بینی می کند که ایالات متحده سال را با رشد تولید ناخالص داخلی 2.7 درصدی به پایان برساند و نرخ بیکاری در سال 2024 به 4 درصد برسد.

در همین حال، چین، دومین اقتصاد بزرگ جهان، رشد سالانه 5.3 درصدی را در دوره ژانویه تا مارس ثبت کرد که 0.6 درصد بیشتر از پیش بینی تحلیلگران در نظرسنجی رویترز بود.

اداره ملی آمار چین اعلام کرد که اقتصاد این کشور در سال 2023 به میزان 5.2 درصد رشد خواهد کرد و به هدف خود یعنی “حدود 5 درصد” رسیده است. هدفی که شورای دولتی شبه دولتی چین دوباره برای سال 2024 تعیین کرده است.

با این حال، نگاه دقیق تر به داده های سه ماهه اول سال 2024 نشان می دهد که رشد اقتصادی چین در چندین بخش، از جمله بخش صادرات، عمدتاً در دو ماه اول اتفاق افتاده است. این موضوع سوالاتی را در مورد بهبود اقتصادی چین از شیوع ویروس کرونا ایجاد کرده است.

نرخ بیکاری چین در سه ماهه اول سال جاری به طور متوسط ​​5.2 درصد بوده که روند 5-5.3 درصدی را از اوایل سال 2023 ادامه داده است.

چین میانگین نرخ بیکاری سه ماهه خود را با محاسبه نرخ بیکاری نسبت به تعداد کل بیکاران و شاغلان اعلام می کند. شایان ذکر است که دولت این کشور ساکنان مناطق روستایی را که حدود یک سوم جمعیت چین را تشکیل می دهند، از گزارش های خود حذف می کند.

صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی می‌کند که چین به هدف خود دست نخواهد یافت و رشد اقتصادی 4.6 درصدی در سال جاری و نرخ کلی بیکاری 5.1 درصدی را ثبت خواهد کرد.

بسیاری از کارشناسان، از جمله لی کچیانگ، در مورد قابل اعتماد بودن آمار رشد اقتصادی چین ابراز تردید کرده اند.

جورج مگنوس، اقتصاددان دانشگاه آکسفورد، این سوال را مطرح کرد که آیا اقتصاد خنک کننده چین همچنان می تواند در سال های آینده از ایالات متحده پیشی بگیرد. یک تریلیون دلار به 10 تریلیون دلار افزایش یافته است.

تولید ناخالص داخلی اسمی ایالات متحده با نرخ ترکیبی حدود 6.75٪ و چین در 6٪ رشد کرد. اگر این روند ادامه یابد، چین هرگز به آمریکا نخواهد رسید.

تولید ناخالص داخلی اسمی، ارزش کل کالاها و خدمات را در اقتصاد یک کشور با قیمت های فعلی بازار، بدون تعدیل تورم، اندازه گیری می کند.

در بحبوحه ادامه فراز و نشیب های اقتصادی چین، از جمله کاهش تورم، پنجره ای که در آن سلامت اقتصادی این کشور می تواند به آمریکا برسد، در حال بسته شدن است.

با این حال، چندین صنعت که چین در آنها پیشتاز است، رشد قابل توجهی در سه ماهه گذشته داشته اند. به عنوان مثال، تولید ایستگاه های شارژ خودروهای الکتریکی 41.7 درصد و تولید قطعات الکتریکی 39.5 درصد افزایش یافته است. مگنوس در این باره گفت:

مقامات پکن می گویند که «نیروهای تولیدی جدید» نقش بزرگ تری در رشد تولید ناخالص داخلی نسبت به املاک و زیرساخت ها ایفا خواهند کرد. اما من فکر می کنم این یک رویا است. جزایر برتری فناوری در دریایی از مشکلات کلان اقتصادی بهترین توصیف برای این وضعیت است.

داده های موسسات مالی پیشرو نشان می دهد که شکاف بین دو اقتصاد بزرگ جهان در سال گذشته افزایش یافته است. اندازه اقتصاد چین دو سوم رقیب ژئوپلیتیکی آن است که قرار است در سال 2022 70 درصد و در سال 2021 76 درصد کوچک شود.