گزارش جدیدی از وال استریت ژورنال ادعا می کند که ایالات متحده می خواهد فروش خدمات ابری به شرکت های فعال در این کشور را در حالی که به جنگ اقتصادی خود با چین ادامه می دهد، متوقف کند. ارائه دهندگان خدمات ابری ایالات متحده از جمله آمازون و مایکروسافت آنها بزرگترین بازیگران این بازار محسوب می شوند و ممنوعیت دسترسی به آنها می تواند مشکلات زیادی را برای چینی ها ایجاد کند.

وال استریت ژورنال به نقل از منابع آگاه اعلام کرد که دولت آمریکا در حال آماده شدن برای محدود کردن دسترسی شرکت های چینی به خدمات رایانش ابری آمریکا است. قانونی که کاخ سفید قصد دارد در صورت تصویب آن را اجرا کند، شرکت هایی مانند آمازون و مایکروسافت را ملزم به اجرای آن می کند خدمات رایانش ابری در کدام یک از تراشه های پیشرفته با هوش مصنوعی استفاده شده، از دولت اجازه بگیرید.

آیا تحریم‌های فناوری آمریکا علیه چین به محاسبات ابری خواهد رفت؟

ایالات متحده قبلاً فروش برخی از انواع تراشه ها را در چین ممنوع کرده است، اما هنوز هیچ محدودیتی برای ارائه خدمات ابری وجود ندارد. در نتیجه، شرکت های چینی می توانند مدل های هوش مصنوعی خود را با آن بسازند اجاره منابع ابری از شرکت هایی مانند AWS یا Microsoft آموزش بگیرید.

با توجه به اینکه چین قبلا گفته بود که می خواهد تا سال 2030 تبدیل شدن به یک رهبر جهانی در هوش مصنوعی می تواند چالشی برای پکن باشد. البته برخی کارشناسان معتقدند این کشور به تازگی سرمایه گذاری در نوآوری ملی را آغاز کرده و می خواهد با افزایش خودکفایی کمتر به محصولات و فناوری های غربی وابسته شود.

کاخ سفید، مایکروسافت و آمازون به درخواست های رسانه ها برای اظهار نظر پاسخ ندادند.

با توجه به تحریم های آمریکا علیه چین که مانع از دسترسی این کشور به بسیاری از فناوری های پیشرفته شد، پکن نیز به نوبه خود تحریم مهمی را علیه ایالات متحده اعمال کرد تا از دسترسی سازندگان تراشه این کشور به مواد خام مورد نیاز برای ساخت نیمه هادی ها جلوگیری کند.