گوگل درخواستی برای رد شکایت وزارت دادگستری در دادگاه فدرال ویرجینیا ارائه کرد. در ژانویه 2023 (دی و باخمن 1401)، وزارت دادگستری ایالات متحده شکایتی را تنظیم کرد و گوگل را به انحصار تبلیغات دیجیتال از طریق رفتار ضدرقابتی و انحصاری متهم کرد.

در زمان ثبت اولیه شکایت، مریک گارلنددادستان کل ایالات متحده گفت: «گوگل از رفتارهای ضدرقابتی، انحصاری و غیرقانونی برای از بین بردن و تضعیف هرگونه تهدید برای تداوم تسلط تبلیغات دیجیتال استفاده کرده است.

در این پرونده آمده است که گوگل تا حد زیادی بر ابزارهای تبلیغات دیجیتال تسلط دارد. بنابراین بیش از 30 درصد از بودجه تبلیغاتی که از طریق محصولات فناوری تبلیغ می شود را به دست می آورد.

گوگل در آخرین پرونده خود استدلال کرد که وزارت دادگستری نتوانست ثابت کند که این شرکت حداقل 70 درصد از بازار را در اختیار دارد. زیرا بر اساس قانون، تصاحب 70 درصد یا بیشتر از بازار برای هر چیزی را می توان مصداق بارز انحصار دانست.

غول جست و جو ادعاهای این دادخواست مبنی بر خرید و همکاری با شرکت های دیگر را حق خود می داند و موارد ذکر شده در این پرونده را نادرست توصیف می کند. گوگل اشاره می کند که دادگاه رقبای اصلی شرکت مانند پلتفرم های تبلیغاتی رسانه های اجتماعی را نادیده گرفته است و موضوع شکایت در این پرونده از محدوده قانون ضد تراست فراتر رفته است.