تا جولای 2022، ارزش بازار جهانی خودرو حدود 2.9 تریلیون دلار بود. چه شرکت هایی در حال حاضر قدرت این صنعت عظیم را در اختیار دارند و در مقایسه با عملکرد اقتصادی کشورها چه میزان درآمد سالانه دارند؟ برای یافتن پاسخ این سوالات، درآمد بزرگترین خودروسازان جهان را بررسی می کنیم و درآمد هر شرکت را با تولید ناخالص داخلی (GDP) 196 کشور در سراسر جهان مقایسه می کنیم.

درآمدهای بزرگترین شرکت های خودروسازی جهان:

تولید ناخالص داخلی کشورها:

بزرگترین خودروسازان جهان بر اساس درآمد
در اینجا نگاهی به برخی از بزرگترین خودروسازان جهان و میزان درآمد آنها از سه ماهه اول 2021 تا سه ماهه اول 2022، طبق داده های CompaniesMarketCap.com آورده شده است:

اولین خودروساز آلمانی فولکس واگن است که حدود 291 میلیارد دلار درآمد بین سه ماهه اول سال 2021 تا سه ماهه اول سال 2022 ایجاد کرده است که بیش از 76 درصد از کشورهایی است که در مجموعه داده ها گنجانده شده اند. علاوه بر برند فولکس واگن، خود این شرکت صاحب چندین برند خودروهای لوکس از جمله آئودی، بنتلی و پورشه است.

تویوتا با مجموع 276 میلیارد دلار درآمد از سه ماهه اول 2021 تا سه ماهه اول 2022 در رتبه دوم قرار گرفت. در حالی که این خودروساز ژاپنی در کشور خود محبوبیت دارد، آمریکا در واقع بزرگترین بازار آن است. در سال 2021 بیش از 2.3 میلیون خودرو تویوتا در این کشور تولید شد. در ایالات متحده فروخته شد، تقریبا دو برابر مقدار فروخته شده در ژاپن.

این برندها چه نقشی در تولید ناخالص داخلی کشور خود دارند؟
این خودروسازان سالانه میلیاردها دلار درآمد دارند. قدرت مالی آنها به قدری قابل توجه است که بخش بزرگی از اقتصاد ملی کشورهای خود را تشکیل داده اند.

در اینجا نگاهی به 20 خودروساز مختلف و سهم آنها از تولید ناخالص داخلی کشورشان داریم:

درآمد Stellantis، یک خودروساز هلندی، معادل تقریباً 9.95 درصد تولید ناخالص داخلی هلند است. Stellantis که در سال 2021 تأسیس شد، متشکل از 16 برند مختلف خودرو بین المللی، از جمله برندهای معروف اروپایی مانند Vauxhall و Citroen و همچنین برخی از تولیدکنندگان آمریکایی مانند Dodge و Chrysler است. سایر کشورها نیز ترکیب بزرگی از تولیدکنندگان خودرو دارند، از جمله ژاپن با 11.91 درصد و آلمان با 13.97 درصد.

اما ذکر این نکته ضروری است که درآمد هر شرکت به طور کامل در تولید ناخالص داخلی کشور آنها لحاظ نمی شود. بسیاری از خودروسازان بزرگ دارای شرکت های تابعه بین المللی برای تولید داخلی هستند که درآمد آنها کمتر از تولید ناخالص داخلی آن کشورها است.