مهم‌ترین تغییر ساختاری گلکسی زد فولد ۵ نه در طراحی بلکه به بهبود مکانیزم عملکرد لولای آن برمی‌گردد. سامسونگ می‌گوید که در زد فولد ۵ از یک لولای منعطف موسوم به Flex Hinge استفاده کرده است که با ساختار ریلی دوگانه‌ای که دارد، ضربات وارد شده خارجی را توزیع می‌کند تا از آسیب به بدنه جلوگیری شود. استفاده از این لولا موجب شده تا گپ میان نمایشگر اصلی در محل تاشدگی از بین برود و علاوه‌بر افزایش استحکام و پایداری بیشتر آن در هنگام باز و بسته شدن، ضخامت زد فولد ۵ در حالت بسته از ۱۴٫۲ به ۱۳٫۴ میلی‌متر و در حالت باز از ۶٫۳ به ۶٫۱ میلی‌متر برسد.

ابعاد کلی دستگاه نیز کاهشی اندک و تقریبا قابل چشم‌پوشی به‌اندازه ۰٫۲ میلی‌متر داشته است که با ثابت‌ماندن اندازه نمایشگرها، نسبت نمایشگر اصلی به بدنه از ۹۰٫۹ به ۹۱٫۱ درصد رسیده و باعث شده که دستگاه اندکی کم‌حاشیه‌تر به نظر برسد. از نظر ظاهری نیز به‌جز جابجاشدن موقیت فلاش دوربین، استفاده از همان زبان طراحی سال گذشته را در زد فولد ۵ شاهد هستیم.

وزن گلکسی زد فولد ۵ نیز ۱۰ گرم سبک‌تر شده و از ۲۶۳ گرم در زد فولد ۴ به ۲۵۳ گرم رسیده است. این دستگاه همچنان مانند نسل قبل از بدنه‌ای شیشه‌ای و فریم آلومینیومی استفاده می‌کند که بدنه پشتی و نمایشگرها این‌بار با پوشش گوریلا گلس ویکتوس ۲ محافظت می‌شوند. گلکسی زد فولد ۵ در زمینه استانداردهای محافظتی پیشرفتی نداشته است و با اخد گواهی IPX8 می‌تواند تا نیم‌ساعت در عمق ۱٫۵ متری آب دوام بیاورد.

ابعاد نمایشگرهای اصلی و کاور گلکسی زد فولد ۵ نیز تغییری نکرده است و همچنان نمایشگر اصلی ۷٫۶ اینچی و ثانویه ۶٫۲ اینچی حضور دارند. هر دونمایشگر از نوع Dynamic AMOLED 2X با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز تطبیقی هستند، با این تفاوت که نمایشگر اصلی با وضوح +QXGA از نرخ متغیر از ۱ تا ۱۲۰ هرتز و نمایشگر کاور با وضوح +HD از نرخ متغیر ۴۸ تا ۱۲۰ هرتز بهره می‌برد. سامسونگ می‌گوید که روشنایی نمایشگر به ۱۷۵۰ نیت می‌رسد که افزایشی ۳۰ درصدی نسبت به نسل قبل نشان می‌دهد. به‌نظر می‌رسد به‌غیر از این گفته‌ی کره‌ای‌ها، حداقل روی کاغذ تغییر دیگری را در بخش صفحه‌نمایش شاهد نباشیم.

سخت‌افزار، پردازنده و باتری

در بخش سخت‌افزار هم می‌توان گفت نسل پنجم سری زد فولد کمترین تغییرات را در مقایسه با سایر اعضای این سری را تجربه می‌کند و سیر تکامل این سری را کند کرده است. به‌جز استفاده از Snapdragon 8 Gen 2 for Galaxy که نسبت به Snapdragon 8+ Gen 1 در گلکسی زد فولد ۴، عملکرد بهبودیافته‌تری را در زمینه چندوظیفگی و بازی به‌ارمغان می‌آورد، ظرفیت باتری روی ۴,۴۰۰ میلی‌آمپرساعت ثابت باقی مانده است که از همان فناوری شارژ سریع ۲۵واتی استفاده می‌کند.