هدف جدیدترین نسل از جنگنده های برتری هوایی، تسلط بر دشمن نه از طریق قدرت آتش محض، بلکه از طریق سرعت و پنهان کاری است. امروزه دو جنگنده برتری هوایی مافوق صوت اصلی در پیکربندی رادارگریز در خدمت هستند، هر دو با مشخصات منحصر به فرد، قابلیت های پیشرفته و مهمتر از همه، فناوری رادارگریز.

F-22 Raptor

اولین مورد از این جنگنده ها لاکهید مارتین اف-22 رپتور آمریکایی است، یک جنگنده رادارگریز مافوق صوت برای همه شرایط آب و هوایی که برای اولین بار در سال 2005 وارد خدمت نیروی هوایی ایالات متحده شد. در مجموع تنها 195 رپتور ساخته شد و تولید آن در سال 2011 متوقف شد. وزارت دفاع ایالات متحده هواپیمای چند منظوره F-35 Lightning II را در اولویت قرار داد.

چنگدو G-20

در میان معدود جنگنده های برتری هوایی که پتانسیل رقابت با F-22 Raptor را دارند، Chengdu J-20 که در خدمت نیروی هوایی ارتش آزادیبخش خلق چین است، یکی از بهترین ها است. فناوری های پیشرفته رادار گریزی این هواپیما، آن را به رقیبی سرسخت تبدیل کرده است. در این مقاله نگاه دقیق تری به قابلیت های پنهان کاری و عملیاتی چنگدو J-20 خواهیم داشت.

بررسی اجمالی F-22 Stealth

قبل از مقایسه فن آوری های پنهان کاری موجود در هر هواپیما، مهم است که نگاهی عمیق تر به توسعه و پیشینه هر هواپیما بیندازیم. از آنجایی که F-22 به صورت زمانی زودتر ارائه شده است، یک نقطه شروع ایده آل است، و مهم است که توجه داشته باشید که J-20 و F-22 از نظر طراحی تقریباً یکسان هستند.

در حالی که F-22 در اصل برای جایگزینی کامل جنگنده برتر برتر هوایی قدیمی قبلی، F-15 طراحی شده بود، این هواپیما هرگز وارد تولید انبوه نشد. با این حال، پیشرفت های تکنولوژیکی در این هواپیما به آن اجازه داد تا به یکی از تواناترین و مرگبارترین جنگنده هایی تبدیل شود که تا به حال به آسمان رفته است.

قابلیت های رادارگریز باورنکردنی این هواپیما ویژگی اصلی است که F-22 Raptor را به چنین جنگنده ای مرگبار تبدیل می کند. به گفته نیروی هوایی ایالات متحده، این هواپیما هنگام عملیات در حداکثر رادارگریزی دارای سطح مقطع راداری به اندازه یک گلوله است که آن را برای پیشرفته ترین رادارهای نظامی تقریباً نامرئی می کند.

سیستم های اویونیک و تسلیحات پیشرفته این هواپیما به آن اجازه می دهد تا اهدافی را فراتر از برد بصری مورد حمله قرار دهد. چابکی چشمگیر F-22 و نسبت بی بدیل قدرت به وزن بیش از 1:1 این هواپیما را به دشمنی سرسخت تبدیل کرده است. این هواپیما ترکیبی منحصر به فرد از عوامل زیر را ارائه می دهد:

  • رازداری
  • فن آوری پیشرفته
  • قابلیت مانور
  • قدرت

با این حال، پنهان کاری این هواپیما دارای یک نقطه ضعف کلیدی است که تمامی هواپیماهایی که در یک پیکربندی رادارگریز فعالیت می کنند با آن مواجه خواهند شد. هنگامی که درهای محفظه بار برای شلیک سلاح باز می شود، سطح مقطع راداری هواپیما به میزان قابل توجهی افزایش می یابد که می تواند موقعیت آن را برای دشمن آشکار کند. در این مرحله، برای هر مبارزی که بخواهد از رپتور سبقت بگیرد یا شکست دهد، خیلی دیر است.

J-20 Stealth Overview

پیشرفته ترین جنگنده برتری رادارگریز چین، J-20 چندین تکنیک و راه حل طراحی را با هدف به حداقل رساندن سطح مقطع راداری هواپیما ترکیب می کند. بدنه هواپیما چندین تفاوت اساسی با F-22 Raptor دارد که از جمله آنها می‌توان به دو لنگه دماغه اشاره کرد.

با این حال، این هواپیما شباهت های زیادی با همتای آمریکایی خود دارد، از جمله رادار نصب شده روی دماغه و پوشش رسانای الکتریکی کابین خلبان که برای کاهش ردپای رادار هواپیما طراحی شده است. دریچه‌های هوای مافوق صوت به شدت موتورها را از رادار پنهان می‌کنند و ویژگی‌هایی از جمله محفظه‌های داخلی سلاح و پوشش‌های جاذب رادار برای کاهش دید مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

این هواپیما همچنین دارای نازل های موتور دندانه دار و چندین قسمت طراحی شده با فلزات سبک تر و مواد جاذب رادار است. G-20 همچنین دارای یک بازتابنده راداری قابل جابجایی است که بیشتر به پنهان کردن هواپیما از رادارهای دشمن کمک می کند.

به گزارش مجله دیده بان نظامی، تحلیلگران نظامی تا حد زیادی اذعان کرده اند که قابلیت های رادارگریز J-20 از توانایی های جت جنگنده روسی Su-57 بیشتر است. همانطور که می توان در یک منطقه جنگی انتظار داشت، با رادار شلوغ در پس زمینه نبرد، رادارگریزی J-20 می تواند هم موثر و هم مرگبار باشد.

مقایسه

هنگامی که F-22 و J-20 را در کنار هم قرار می دهید، تشخیص بسیاری از تفاوت های قابل مشاهده در نگاه اول دشوار خواهد بود که منجر به تصمیم گیری قطعی در مورد اینکه کدام عملکرد مخفی کاری بهتر است می شود. همچنین، این دو هواپیما هنوز در هر سناریوی جنگی با یکدیگر روبرو نشده‌اند، و نبرد تن به تن ممکن است تنها راه برای تعیین اینکه کدام هواپیما دارای فناوری رادارگریز برتر است.

برتری رادارگریز J-20 Chengdu چندین بار زیر سوال رفته است، به ویژه در می 2018 زمانی که یک مارشال هوایی هند ادعا کرد که جت های جنگنده دیگر قادر به دیدن این هواپیما بوده اند. به گزارش نشنال اینترست، Birender Singh Danoa در یک کنفرانس مطبوعاتی مدعی شد که جت های جنگنده Su-30MKI هند می توانند J-20 را در چندین کیلومتر دورتر شناسایی کنند.

در مورد عملکرد رادارگریز، کاناردهای J-20 همچنین تحلیلگران نظامی را شگفت زده کرد، زیرا به طور سنتی معتقد بودند که چنین سطوحی ردپای راداری هواپیما را افزایش می دهد. F-22 این سطوح کنترلی را ندارد و همچنین قرار است تحت یک ارتقاء 8 میلیارد دلاری قرار گیرد که عملکرد رادارگریز هواپیما را بهبود می بخشد.

با این حال، تحلیلگران نظامی موافقند که F-22 Raptor نسبت به همتای چینی خود در نبردهای تن به تن برتری نسبی دارد، زیرا این جنگنده دارای موشک های هوا به هوا بیشتر و مانور بهتری است. علاوه بر این، هواپیمای آمریکایی دارای یک توپ داخلی برای نبردهای کوتاه برد است، چیزی که J-20 فاقد آن است.