ظهر روز جمعه دوم تیرماه، کاربران با اختلالات شدید در دسترسی به اینترنت بین المللی مواجه شدند. این قطعی حتی باعث شد تا برخی از کاربران نتوانند به سایت ها و برنامه های داخلی دسترسی داشته باشند و بسیاری از تراکنش های پرداخت با مشکل مواجه شوند.

اما رگولاتور در پاسخ به این نگرانی ها خود را به اطلاعیه ای کوتاه محدود کرد. سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در این اطلاعیه اعلام کرد که این اختلال به دلیل اختلال در مسیر ورودی اینترنت در ارمنستان بوده است: «براساس گزارش مردمی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی امروز (جمعه) ساعت 12:22 بعدازظهر برخی از اتصالات اینترنتی بین المللی دسترسی از سمت ارمنستان به خاک گرجستان قطع شد.

لذا طبق هماهنگی های قبلی، پهنای باند لازم به سرعت و در کمترین زمان ممکن توسط شرکت ارتباطات زیرساخت از سایر مسیرهای ورودی تامین شد.

در حال حاضر حجم پهنای باند بین المللی حداقل دو برابر نیاز کاربران داخلی است و وضعیت ارتباطی کشور در وضعیت باثباتی قرار دارد. این پیام در ساعت 3:32 بعد از ظهر ارسال شد، اما مشکل به این سرعت برای کاربران حل نشد.

از ابتدای سال گذشته، تلاطم جدی در اینترنت بین المللی به وجود آمده است. تا قبل از شهریور 1401 علت اکثر این خرابی ها فرسودگی کابل های برق داخلی مرکز مخابرات، شکستن فیبر نوری، آتش سوزی استخر مخابرات و به طور کلی مشکلات فنی بوده است.

اما از 9 شهریور که قطعی ها چندین ساعت به طول انجامید و پس از آن اختلالات تشدید شد، محدودیت های دستگاه های امنیتی عامل این اختلالات بود و دلیلی برای اختلالات متعدد آن زمان اعلام نشد. در دو مورد، در نهایت مسائل فنی در راستای توسعه شبکه و حملات سایبری دلیل قطعی ها اعلام شد.

اختلال و اختلال جدی در فعالیت های روزمره و آسیب به مشاغل برای انسان چیز جدیدی نیست. مسئولان دو یا سه بار بابت اختلال ایجاد شده عذرخواهی کردند، اما عدم شفافیت باعث شد کاربران این توضیحات یک خطی و عذرخواهی را به عنوان علت اصلی نپذیرند. به خصوص که گزارش های جهانی حاکی از آن است که ایران در حال اجرای چندین استراتژی فنی برای محدود کردن اینترنت است.