عیسی زارع پور در حاشیه جلسه امروز 23 تیرماه، هیئت دولت با اشاره به دستور رئیس جمهور برای تشکیل کارگروه بررسی مشکل کندی سرعت اینترنت، از تشکیل این کارگروه زیر نظر رئیس جمهور خبر داد. مرکز ملی فضای مجازی گفت:

«هفته گذشته آقای رئیس جمهور در جلسه شورای عالی فضای مجازی دستور تشکیل کارگروهی برای رسیدگی به شکایات هموطنان از اینترنت را صادر کرد. ما نمایندگان خود را در مرکز ملی فضای مجازی برای شرکت در این گروه ضربت وارد کردیم.

وی با اشاره به مسئولیت مرکز ملی فضای مجازی برای بررسی این معضل، ابراز امیدواری کرد که از ظرفیت این مرکز برای رفع مشکلاتی که خارج از اراده و اختیار وزارت ارتباطات است، استفاده شود.

وی افزود: امیدواریم مرکز ملی فضای مجازی در دوره جدید از ظرفیت خود برای ایفای نقش موثرتر نسبت به گذشته استفاده کند و از نقش غیر ابزاری این مرکز برای رفع مشکلاتی که خارج از اراده مردم است استفاده شود. وزارت پیام.

قصد وزیر این است که از جمله موضوعاتی که در اختیار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیست، موضوعات و چالش های زیر مربوط به شرکت مخابرات ایران و بحث فیلترینگ است. وی درباره مشکلات پیرامون شرکت مخابرات گفت:

در حوزه حاکمیت شرکتی و نقش شرکت های خصوصی در شبکه که به هر دلیلی رسالت خود را به درستی انجام نداده اند. مثلاً شرکت مخابرات ایران به تعهدات خود در لایه تجمیع و شبکه در شهرها و استان ها به درستی عمل نکرده است.

زارع پور با بیان موضوع تجمیع نشدن شبکه، تلویحاً توپ را بر مشکلات شبکه اینترنت در محدوده شرکت مخابرات انداخت و توضیح داد: شبکه در وضعیت اشباع قرار دارد و برای برخی از استان ها مشکل ایجاد کرده است. چند ساعت. این مسائل باید در مرکز ملی فضای مجازی بررسی شود.

بحث اختلافات بین وزارت ارتباطات و شرکت مخابرات ایران یک اختلاف قدیمی است که از سال گذشته شدت گرفته است. وزارت ارتباطات پیشتر اعلام کرده بود که اگرچه مخابرات دولتی نیست، اما این وزارتخانه در تلاش است تا مشکلات آن به ویژه در موضوع پرداخت مستمری بگیران این شرکت را برطرف کند.

عصر دیروز اختلاف رگولاتوری با شرکت مخابرات بر سر تمدید مجوز شرکت مخابرات ایران به وجود آمد که ماجرای جدیدی را بین دولت و این شرکت خصوصی رقم زد. ماجرا از این قرار است که سازمان تنظیم مقررات به دلیل عدم رعایت مفاد مصوبات کمیسیون و تعهدات مجوز مذکور از جمله ارائه تلفن و دیتای به روز در شهرستان ها، درخواست تمدید پروانه مخابرات را کرده است. اجرای مصوبه بیت استریم، تفکیک ترافیک، خروج از PCM و تجدیدنظر، در سامانه ثبت شد.195 و تغییر وضعیت ایثارگران را نپذیرفت و رد کرد.

البته مخابرات ایران همچنین گفته که نامه سازمان تنظیم مقررات دارای خلأهای قانونی و قانونی زیادی است و اعلام کرده است که به موارد مطرح شده در آن نامه به صورت «مستدل و مستند» پاسخ خواهد داد.

هیچ یک از سکوهای خارجی برای حضور در ایران اقدام نکرده اند

موضوع فیلترینگ بار دیگر به عنوان سوال همیشگی خبرنگاران از وزیر ارتباطات مطرح شد و وی نیز با همین پاسخ گفت: فیلترینگ خارج از چارچوب تصمیم گیری دولت است. زارع پور گفت: این موضوع در کمیته مربوط به فیلترینگ بررسی می شود و دولت نقش چندانی در این کمیته و تصمیمات آن ندارد.

البته وزیر ارتباطات 6 ماه پیش گفته بود که نظر کارشناسی وزارت ارتباطات رفع محدودیت برای پلتفرم هایی است که دلیلی برای فیلتر شدن ندارند اما این محدودیت ها همچنان پابرجاست. وی امروز نیز به همین مشکل اشاره کرد و گفت: برخی از پلتفرم ها مانند گوگل پلی، برخی بازی های محبوب و برخی خدماتی که مردم به آن نیاز دارند بدون دلیل فیلتر شده اند.

البته این عدد شامل شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها نمی شود. زارع پور درباره این بسترها اینگونه توضیح داد: از نظر پیام رسان و شبکه های اجتماعی تابع تصمیمات مراکز بالاتر هستیم که باید قوانین داخلی کشور را رعایت کنند.

شرطی که مدام برای رفع محدودیت ها در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها اعلام می شود، حضور نمایندگان آنها در ایران است. وزیر ارتباطات امروز در این خصوص اعلام کرد: از فعالیت هر تریبون خارجی اعم از غربی و شرقی که احکام جمهوری اسلامی را بپذیرد و حقوق مردم را تضمین کند استقبال می کنیم.

البته هیچ یک از تریبون های خارجی درخواست حضور در ایران و ایجاد نمایندگی در کشورمان را نداشته اند. وزیر ارتباطات این موضوع را اعلام کرد و گفت: البته ما مسئول این موضوع نیستیم، مرکز ملی فضای مجازی تصمیم‌گیرنده است. اما تا جایی که من می دانم، آنها درخواستی نکرده اند.»