آزمایشگاه داده و حکمرانی گزارشی در مورد چشم‌انداز اقتصاد دیجیتال کشور منتشر کرده که مدیر این آزمایشگاه بخشی از جزئیات آن را اعلام کرده است.

بر اساس این گزارش شاغلان بخش ICT در ایران ۱۰.۳ درصد از کل شاغلان کشور هستند و سهم بخش ICT از GDP در سال ۲۰۱۹، ۴.۲ درصد بوده است.

مدیر آزمایشگاه داده در گفت‌وگو با مهر گفت اگرچه این عددها نشان از رشد اقتصاد دیجیتال دارند اما در عین حال نشان می‌دهند که از میانگین جهانی عقب هستیم: «می‌توانیم مثال چین را بررسی کنیم که سهم اقتصاد دیجیتال در چین به ۳۸.۶ درصد رسیده است.»

به گفته او اگرچه استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان در سال ۲۰۲۳ رشد داشتند اما میزان سرمایه‌گذاری در اکوسیستم استارتاپی کاهش داشته است: «میزان سرمایه‌گذاری در اکوسیستم استارتاپی ایران در سال ۱۴۰۱ کاهش ۵۰ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۰ داشته که این موضوع متأثر از شرایط غیر قابل پیشی‌بینی و ناپایدار است و مشخصاً اکوسیستم استارتاپی ایران را هم تحت تأثیر قرار می‌دهد.»

در فصل چهارم این گزارش هم به اهمیت مهاجرت نیروی کار در زمینه صنعت ICT پرداخته شده که در آن اقدامات کشورهایی مثل چین، سنگاپور، ایتالیا و مالزی برای ایجاد انگیزه برای برگشت به کشور دانشجویانی که خارج از کشور درس می‌خوانند آمده است.

این گزارش همچنین به اهمیت تنظیم‌گری در حوزه فناوری دیجیتال پرداخته است. پاینده در این باره با اشاره به سرعت تغییر فناوری دیجیتال گفت نهادهای تنظیم‌گر باید بتوانند خودشان را با این شرایط و ویژگی‌ها تطبیق دهند؛ «در شرایطی که وضع قوانین یک پروسه زمان‌بر است و همگام با سرعت رشد تکنولوژی حرکت نمی‌کند.»

از نتایج دیگر این گزارش اهمیت فیبرنوری است. پاینده در این زمینه با اشاره به نتایج گزارش گفت اگر در کمتر از دو سال آینده در حوزه فیبر نوری و 5G تعداد ۲۰ تا ۳۰ میلیون کاربر تحت پوشش نرسیم از خیلی از پیشرفت‌ها و فرصت‌های نوآورانه جا می‌مانیم.

سند گزارش اقتصاد دیجیتال ایران اوایل سال ۱۴۰۱ کلید خورده و در پاییز ۱۴۰۱ تهیه شد.