یکی از پدرخوانده‌های هوش مصنوعی به نام «یان لکان» که در شرکت متا مدیر است، می‌گوید خطر اصلی درزمینه این فناوری درحال‌حاضر به شرکت‌های بزرگ و قدرتمند این صنعت مربوط می‌شود که درحال کنترل آینده AI و استفاده از آن برای افزایش ثروت و نفوذ خود هستند.

یان لکان در پست مفصلی در شبکه اجتماعی ایکس مدعی شد که تهدید کنترل شرکت‌های بزرگ فناوری بر بازار هوش مصنوعی بسیار جدی‌تر از چیزی است که تصور می‌شود. همان‌طور که پیداست، تعداد شرکت‌هایی که در این زمینه به موفقیت‌های تجاری دست پیدا می‌کنند، درحال کاهش است و این اتفاق به غول‌های فناوری کمک خواهد کرد تا سهم بزرگ‌تری از این بازار داشته باشند.

در یادداشت لکان آمده است: «آلتمن (مدیرعامل OpenAI)، هاسابیس (مدیر دیپ‌مایند گوگل) و آمودی (مدیرعامل انتروپیک) کسانی هستند که درحال‌حاضر لابی‌های بزرگ شرکتی انجام می‌دهند. آن‌ها افرادی هستند که سعی دارند صنعت هوش مصنوعی را در مسیر رگولاتوری بیندازند.»

شرکت‌های بزرگ می‌خواهند بازار هوش مصنوعی را در دست بگیرند

لکان باور دارد که همین شرکت‌ها می‌توانند کنترل بازار را در دست بگیرند. او معتقد است به‌جای نگرانی پیرامون خطرات هوش مصنوعی در آغاز همه‌گیری بعدی یا جنگ هسته‌ای، باید نگران شرکت‌هایی بود که می‌خواهند مسیر رگولاتوری را مشخص کنند و این حوزه را تحت کنترل خود درآورند.

مدیر هوش مصنوعی متا می‌گوید این فناوری پدیده‌ای فراتر از قابلیت‌های کنترل بشر نیست و پیشرفت آن حاصل کار افرادی است که آن‌ها را می‌شناسیم. درخواست برای کنترل تحقیق و توسعه (در برابر درخواست برای کنترل عرضه محصول) این باور را ایجاد می‌کند که محققان و شرکت‌هایی که برای آن کار می‌کنند، نالایق، بی‌ملاحظه، خودتخریب‌گر یا شریر هستند، درحالی‌که لکان چنین باوری ندارد.

او ماه گذشته نیز به فایننشال تایمز گفته بود که اگر افراد باهوش می‌خواستند بر سایرین تسلط پیدا کنند، «آلبرت اینشتین» و دیگر دانشمندان باید ثروتمند و قدرتمند می‌بودند، ولی چنین نبودند. او توضیح داده بود: «هوش هیچ ارتباطی با میل به تسلط ندارد.»

یان لکان همچنین یادآور شد که سیستم‌های هوش مصنوعی باید متن‌باز باشند. او گفت: «در آینده که سیستم‌های هوش مصنوعی قرار است منبعی از تمام دانش و فرهنگ بشر را شکل دهند، به پلتفرم‌هایی نیاز داریم که باید متن‌باز بوده و آزادانه در دسترس باشند تا همه بتوانند در آن‌ها مشارکت کنند.»