نوکیا قصد دارد با پیشنهادی 2.3 میلیارد دلاری برای خرید Infinera، سازنده آمریکایی تجهیزات شبکه های نوری، سهمی از بازار میلیارد دلاری مربوط به توسعه مراکز داده هوش مصنوعی را به دست آورد.

پیشنهاد نوکیا برای خرید Infinera به این شرکت فنلاندی کمک می کند تا از رقیب خود یعنی Ciena سبقت بگیرد و با 20 درصد سهم بازار به دومین تامین کننده بزرگ شبکه های نوری تبدیل شود. البته هواوی به دلیل حضور ضعیف شرکت های غربی در چین همچنان در جایگاه اول قرار دارد.

سازندگان تجهیزات مخابراتی که با کاهش فروش تجهیزات نسل پنجم (5G) دست و پنجه نرم می کنند، به دنبال راه هایی برای تنوع بخشیدن به بازارهای خود و ورود به حوزه های رو به رشدی مانند هوش مصنوعی هستند.

تصمیم نوکیا برای ورود به بازار هوش مصنوعی به این شرکت اجازه می دهد تا با افزایش فروش تجهیزات به غول های فناوری از جمله آمازون، آلفابت و مایکروسافت که میلیاردها دلار در ساخت مراکز داده جدید برای پیشرفت هوش مصنوعی سرمایه گذاری می کنند، درآمد خود را افزایش دهد.

پیک لوندمارکمدیر اجرایی نوکیا در مصاحبه با رویترز گفت: «زمان خرید Infinera عالی است، همانطور که ما انتظار داریم بازار بهبود یابد. هوش مصنوعی منجر به سرمایه گذاری قابل توجهی در مرکز داده شده است و یکی از جذابیت های اصلی این خرید افزایش چشمگیر حضور در مرکز داده ما است.

مراکز داده از شبکه های انتقال نوری (کابل های شیشه ای که سیگنال های دیجیتال را حمل می کنند) برای برقراری ارتباط بین دستگاه های الکترونیکی استفاده می کنند. به گفته لوندمارک، Infinera به ویژه در ارتباطات مرکز داده قوی است، که یکی از بخش‌های با رشد سریع در کل بازار فناوری ارتباطات خواهد بود.

نوکیا 70 درصد از قیمت خرید اینفینا را به صورت نقدی و مابقی را به صورت سهام پرداخت خواهد کرد. این شرکت انتظار دارد پس از بسته شدن قرارداد در سال آینده، حدود 213 میلیون دلار در هزینه ها صرفه جویی کند.