آنچه در ابتدا صنعت خودروسازی چین را در مسیر توسعه قرار داد، سرمایه گذاری خودروسازان خارجی بود. اما شرط چینی ها برای سرمایه گذاری توسط خودروسازان خارجی در این کشور به وضوح نشان می دهد که اژدهای سرخ برای دهه ها در حال برنامه ریزی برای تبدیل شدن به یک مرکز خودروسازی جهانی است.

چینی‌ها شرط جذابی برای استقرار بهترین خودروسازان جهان در کشورشان گذاشته‌اند که به لطف بازار مصرف گسترده، نیروی کار ارزان و هزینه‌های پایین تولید، به یکی از بهترین زیرساخت‌های صنعت خودرو تبدیل شده است. هر شرکت خودروسازی که بخواهد در چین سرمایه گذاری کند باید با یک خودروساز چینی شریک شود تا طرفین معامله بتوانند از بستر صنعتی شکل گرفته به بهترین شکل ممکن استفاده کنند.

سیاست‌های جذاب چینی‌ها خودروسازان زیادی را به وجود آورده است که به نظر می‌رسد بسیاری از آنها صاحب سبک هستند. FAW Automotive که چندین شرکت تابعه دارد به لطف سرمایه گذاری فولکس واگن در چین به یکی از چهار خودروساز بزرگ چین تبدیل شد و SAIC نیز با رشد زیرمجموعه های جنرال موتورز در چین به شهرت باورنکردنی دست یافت. برند برلیانس که خودروهای آن را در بازار ایران نیز دیده ایم، نشات گرفته از سرمایه گذاری های گسترده بی ام و در چین است.

بی وای دی، جیلی، چانگان، چری و دانگ فنگ از مهم ترین و مشهورترین خودروسازان چینی هستند. اگرچه صنعت خودروی چین هنوز رنگ و بوی دولتی دارد و بسیاری از هلدینگ های غول پیکر صاحبان اصلی خودروسازان مشهور چینی هستند، اما واقعیت این است که رویکرد دولت نتوانسته رویاهای شرکت های چینی را متوقف کند.

پیشرفت شگفت انگیز

در شش ماهه اول سال 2023، چینی ها 1.78 میلیون دستگاه خودروی سواری صادر کرده اند که نسبت به مدت مشابه سال قبل 88 درصد رشد نشان می دهد. در این مدت شش خودروساز چینی بیش از 100000 دستگاه خودرو صادر کردند که از جمله آنها می توان به سایک، چری، چانگان، گریت وال، جیلی و دانگ فنگ اشاره کرد. صادرات چری با افزایش چشمگیر 170 درصدی به 394 هزار دستگاه رسید و گریت وال با افزایش 97.3 درصدی به 124 هزار دستگاه رسید.