هواوی با تأمین مالی برخی از دانشگاه‌های بزرگ، خشم قانون‌گذاران ایالات متحده و بریتانیا را برانگیخته است. افشاگری های جدید نشان می دهد که هواوی در حال تامین مالی دو دانشگاه تحقیقاتی رقیب است.

به گزارش بلومبرگ، هواوی که در لیست سیاه کنگره آمریکا قرار گرفته است، تنها حامی رقابت علمی بین دانشجویان دانشگاه هایی مانند هاروارد است. هواوی از سال 2022 میلیون ها دلار برای کسب جایزه این مسابقات هزینه کرده است.

بر اساس یک قرارداد عدم افشای اطلاعات، بنیاد Optika که مسئول مسابقه است، اجازه ندارد در مورد بودجه هواوی چیزی بگوید. این نیز در شرایطی که برخی از دانشگاه ها دانشجویان خود را از هرگونه ارتباط با هواوی منع کرده اند. این غول فناوری چینی سالانه یک میلیون دلار برای این رقابت پرداخت می کند.

تلاش هواوی برای مخفی نگه داشتن فعالیت های مالی رقابتی خود و مشارکت با بنیاد اپتیکا در این زمینه، تا حدودی قانونگذاران را نگران کرده است. اگرچه فعالیت هواوی به اندازه تعامل موسسات خارجی با دانشگاه های آمریکا هوشمند نیست.

این مسابقه که توسط بنیاد اپتیکا سازماندهی شده است، بر اساس استفاده از امواج نور برای حل مشکلات محیطی، بهداشتی و اطلاعاتی است. بنابراین تنها یکی از این سه حوزه به علایق هواوی مربوط می شود. نمی توان با قاطعیت صددرصد گفت که هواوی بودجه این مسابقات را برای پیشبرد تحقیقات علمی تامین کرده است یا افکار دیگری در سر دارد.

گزارش وال استریت ژورنال نشان می دهد که بین سال های 2012 تا 2024، موسسات چینی بالغ بر 2.32 میلیارد دلار برای تحقیقات دانشگاهی ایالات متحده از طریق قراردادها هزینه کرده اند. برخی از قراردادها شامل تأمین بودجه تحقیقاتی برای شرکت های خودروسازی در دانشگاه میشیگان است. سه شرکت بزرگ نفتی دولتی چین در حال تامین مالی تحقیقات در دانشگاه تگزاس در آستین هستند.

چین تنها کشوری نیست که از تحقیقات دانشگاه های آمریکا حمایت می کند. بلکه چهارمین کشور بزرگ در این زمینه است. قطر یکی از کشورهایی است که مبالغ قابل توجهی به دانشگاه های آمریکا کمک می کند.

آخرین لپ‌تاپ هوآوی از پردازنده‌های Meteor Lake اینتل استفاده می‌کند و این موضوع باعث خشم قانون‌گذاران آمریکایی نیز شده است. چون فکر می کنند قرارداد اینتل و هواوی خطرناک است.

قانونگذاران اخیرا شرکت ها و شهروندان چینی را از دسترسی به سرورهای محاسبات ابری ایالات متحده برای آموزش مدل های هوش مصنوعی منع کردند. شرکت‌های چینی دیگر نمی‌توانند از ریسک 5 (RISC-V) که شکلی از معماری مجموعه دستورالعمل استاندارد باز (ISA) است، بهره‌مند شوند.