شرکت SMIC می‌گفت به روشی دست پیدا کرده است که به‌کمک آن می‌تواند تراشه‌های پیشرفته را با استفاده از تجهیزات قدیمی تولید کند. جایگزین‌کردن شرکت تایوانی TSMC با SMIC بدین‌معنی بود که حالا تولید تراشه‌های هواوی زمان بیشتری می‌برد و هزینه‌های بیشتری روی دستش می‌گذاشت و اصلاً شاید با شکست مواجه می‌شد. بااین‌همه، هواوی تصمیم گرفت ریسک این سرمایه‌گذاری پرخطر را به‌جان بخرد و از SMIC خواست تا برایش سیستم‌روی‌چیپ جدیدی با نام رمز شارلوت (Charlotte) تولید کند.

مشکلات هواوی تمامی نداشت؛ SMIC هم تحریم شد

هواوی با اینکه می‌دانست ساخت تراشه به‌دست SMIC ممکن است زمان‌بر باشد یا حتی به سرانجام نرسد، سفارش تولید SOC اختصاصی را ثبت کرد. این همکاری باعث شد تا SMIC نیز به فهرست تحریم‌های آمریکا اضافه شود و فروش فناوری به این شرکت نیازمند مجوز آمریکایی‌ها باشد.

سوپرمن چینی‌ها بالاخره موفق شد

سه سال پس از آغاز همکاری هواوی و SMIC، چینی‌ها گوشی‌های هواوی میت ۶۰ و میت ۶۰ پرو را با پردازنده‌ی 5G اختصاصی به نام کرین 9000S رونمایی کردند. معرفی این تراشه که رقیبی گردن‌کلفت برای تراشه‌های پرچم‌دار کوالکام به‌شمار می‌رود، باعث شگفتی اهالی فناوری شد.

اولین تراشه ساخت SMIC و هواوی، کرین 9000S نام داشت

در سایه‌ی سکوت هواوی، جزئیات رسمی درباره‌ی این تراشه در دست نیست؛ اما ظاهراً کرین 9000S برپایه‌ی نسل دوم لیتوگرافی هفت‌نانومتری SMIC موسوم‌ به N+2 و طراحی شرکت های‌سیلیکون ساخته شده است و ساختار نسبتاً پیچیده‌ای دارد. حدوداً یک سال پیش، رسانه‌ی دولتی گلوبال تایمز در گزارشی اختصاصی نوشت که تحلیلگران چینی N+2 را لیتوگرافی کلاس پنج‌نانومتری می‌دانند.

های‌سیلیکون که در سال‌های اخیر به‌دست فراموشی سپرده شده بود، موفق‌ترین شرکت طراح تراشه در چین است. تا قبل از تحریم‌های آمریکا، این شرکت پابه‌پای بزرگان پیش می‌رفت و گاهی حتی فناوری‌های پیشرفته TSMC را استفاده می‌کرد؛ اما بعد از قطع دسترسی هواوی به تأمین‌کنندگان آمریکایی در سال ۲۰۲۰، های‌سیلیکون امکان همکاری با TSMC را از دست داد. هواوی پس از فلج‌شدن های‌سیلیکون تصمیم گرفت به پیشرفت SMIC کمک کند. کرین 9000S اولین ثمره‌ی این همکاری است.

عامل دوم: تمرکز روی تولید تراشه‌ با لیتوگرافی کوچکتر

بسیاری از تولیدکنندگان تراشه‌ محصولات پرچم‌دار و قدرتمند خود را با لیتوگرافی کوچک‌تر معرفی می‌کنند. در‌واقع، در تراشه‌هایی با معماری کوچک‌تر می‌توان ترانزیستور‌های بیشتری به‌کار برد تا عملکرد سریع‌تر و قدرتمندتری داشته باشند. SMIC نیز با پیروی از این قانون، تراشه‌ی کرین 9000S را با لیتوگرافی هفت‌نانومتری روانه‌ی بازار کرد. پیش‌تر، شرکت‌ اپل برای گوشی آیفون X و تسلا برای خودرو‌های خود از تراشه‌های هفت‌نانومتری ساخت TSMC استفاده کرده بودند.