با وجود اینکه ارزش شرکت OpenAI به‌لطف چت‌بات هوش مصنوعی محبوبش، به‌صورت غیر رسمی به ۸۶ میلیارد دلار می‌رسد، اما آخرین عدد رسمی مربوط به درآمد این استارتاپ خبرساز، تنها ۴۴٬۴۸۵ دلار برای سال گذشته اعلام شده است.

طبق قوانین دولت آمریکا، سازمان‌های غیرانتفاعی نیازی به ارائه‌ی گزارش‌های مالی حسابرسی شده ندارند. OpenAI در سال ۲۰۲۲ توانست از ارسال گزارش‌ مالی خودداری کند، زیرا درآمد اعلام شده‌ی آن کمتر از حد نصاب دو میلیون دلار بود.

OpenAI که در سال ۲۰۱۵ به‌عنوان سازمانی غیرانتفاعی تأسیس شد، در سال ۲۰۱۹ شرکتی با سود محدود راه‌اندازی کرد تا بتواند میلیاردها دلار سرمایه از منابع خارجی جذب کند و ویژگی‌های یک استارتاپ فناوری را به‌دست آورد، از جمله امکان اختصاص سهام به کارمندان.

واحد سودآور کسب‌وکار OpenAI به‌سرعت ChatGPT را توسعه داد، چت‌باتی که در طول یک‌سال گذشته جهان را به وجد آورد و آغازگر محبوبیت عظیم هوش مصنوعی مولد شد.

به گزارش CNBC، آمارهای سال ۲۰۲۲ نشان داد که درآمد OpenAI در سال گذشته ۲۸ میلیون دلار بوده و احتمالاً در سال ۲۰۲۳ به نزدیک یک میلیارد دلار خواهد رسید که نشان‌دهنده‌ی افزایش محبوبیت ChatGPT و بهبودهای مدل‌های OpenAI است.

تد کالابرز، استاد مدیریت مالی عمومی و غیرانتفاعی در دانشگاه نیویورک، گفت: «وضعیت فعلی OpenAI گیج‌کننده است و با چیزی که تاکنون در دنیای غیرانتفاعی دیده‌ام تفاوت دارد. واقعا نیازی به غیرانتفاعی بودن نیست، اگر می‌خواهید شرکتی نوپا باشید، باید مطابق مدل یک شرکت نوپا باشید.»

برخلاف OpenAI، بنیاد غیر انتفاعی موزیلا هرگز از سرمایه‌گذاران و شرکت‌های تجاری که بازگشت سرمایه‌ی خود را انتظار دارند، سرمایه جذب نکرده است، بلکه بیشتر درآمد خود را برای توسعه‌ی محصولاتش سرمایه‌گذاری می‌کند و برخی از آن را برای برنامه‌های غیرانتفاعی اختصاص می‌دهد.

هر سال، بنیاد Mozilla سند گزارش مالی خود را در وب‌سایتش منتشر می‌کند. مارک سورمن، رئیس بنیاد موزیلا، گفت که OpenAI باید بفهمد که می‌خواهد به کدام سمت حرکت کند.

سورمن در مصاحبه‌ای گفت: «اگر می‌خواهند به عنوان نهادی عمومی شناخته شوند که هوش مصنوعی را در خدمت بشریت قرار می‌دهد، باید شفافیت بیشتری داشته باشند تا مردم بفهمند چه اتفاقی می‌افتد.»