اپل ظاهراً ویژگی پالس اکسیمتری اپل واچ که قابلیت نظارت بر سطح اکسیژن خون است را می‌تواند با به‌روزرسانی نرم‌افزاری در سال 2028 دوباره فعال کند.

اپل از اواسط ژانویه اپل وا‌چ‌های سری 9 و اپل واچ اولترا 2 را بدون قابلیت نظارت بر اکسیژن خون در ایالات‌متحده به‌فروش رسانده است. تاکنون مشخص نبود که این شرکت بتواند در آینده نیز ویژگی پالس اکسیمتری را در مدل‌هایی که فاقد آن هستند، دوباره فعال کند یا خیر. اما اطلاعات جدید گمرک و حفاظت مرزی ایالات‌متحده (CBP) تأیید می‌کند که فعال‌سازی مجدد این ویژگی با به‌روزرسانی نرم‌افزاری واقعاً امکان‌پذیر است.

آیا پالس اکسیمتری در اپل‌ واچ‌‌های آمریکا فعال می‌شود؟

اواخر دی‌ماه قاضی آمریکایی با صدور حکمی اعلام کرد اپل ویژگی انحصاری پالس اکسیمتر ماسیمو را استفاده کرده است. گفتنی است که ماسیمو در واقع شرکت فناوری پزشکی‌ است که دستگاه‌های پالس اکسیمتری را طراحی می‌کند. این شرکت وارد جدالی با اپل شد تا از فروش مدل‌هایی با این قابلیت در آمریکا جلوگیری کند.

به عنوان بخشی از فرایند دریافت تأییدیه برای فروش مدل‌های اپل واچ سری 9 و اولترا 2 بدون فعال‌سازی پالس اکسیمتری، اپل مجبور شد کد غیرفعال‌کردن ویژگی و دستگاه‌های تست را در اختیار ماسیمو قرار دهد.

شعبه اجرای دستور خروج از گمرک و گشت مرزی ایالات‌متحده در نهایت تصمیم گرفت که غیرفعال کردن پالس اکسیمتری در اپل واچ سری 9 و اولترا 2 برای جلوگیری از نقض پتنت‌های ماسیمو کافی است و اجازه داد این مدل‌ها برای فروش در فروشگاه‌های خرده فروشی اپل عرضه شوند.

وقتی فروش اپل واچ دیگر مشمول ممنوعیت واردات نباشد، اپل می‌تواند حسگر اکسیژن خون را برای کاربران اپل واچ سری 9 و اپل واچ اولترا 2 که امکان دسترسی به این ویژگی را ندارند، مجدداً فعال کند. گفتنی است پتنت‌هایی که اپل آنها را نقض کرده در آگوست 2028 منقضی می‌شود. به این معنی که اپل در آن زمان قادر خواهد بود پالس اکسیمتری را دوباره فعال کند. این شرکت فعلاً درخواست تجدیدنظر به کمیسیون تجارت بین‌المللی ایالات‌متحده داده است تا بتواند حکم را لغو کند، بنابراین در صورت موفقیت‌آمیزبودن این درخواست، اپل می‌تواند زودتر حسگر اکسیژن خون را دوباره فعال کند.

اپل همچنین می‌تواند با ماسیمو توافق کند و با تنظیم قرارداد، مجوز لازم را بگیرد. اما در این مرحله، به‌نظر نمی‌رسد که چنین اتفاقی بیفتد. «جو کیانی»، مدیرعامل ماسیمو در ماه ژانویه گفت که با اپل صحبت نکرده است. هرچند اشاره کرد که آماده توافق است. کیانی چندین‌بار حسگر اکسیژن خون اپل واچ را زیر سؤال برده و گفته است که کاربران اپل بدون این ویژگی وضعیت بهتری دارند. از دیدگاه وی این ویژگی از نظر پزشکی قابل اعتماد نیست.

قابلیت مذکور تنها برای اپل واچ سری 9 و اولترا 2 در ایالات‌متحده غیرفعال شده‌اند، زیرا این ممنوعیت در سایر کشورها قابل اجرا نیست.