سامسونگ به‌تازگی طی رویداد آنپکد ۲۰۲۴ از جدیدترین پرچمداران سری S رونمایی کرد و به معرفی برخی قابلیت‌های کلیدی این گوشی‌‌ها،‌ ازجمله گلکسی AI پرداخت و همینطور پیرامون بعضی قابلیت‌های One UI 6.1 مانند ترجمه درلحظه صحبت کرد.

بااین‌حال، از آنجایی که بخش‌ مهمی از مراسم به توضیحات گلکسی AI اختصاص یافته بود، کمتر به ویژگی‌های One UI 6.1 پرداخته شد. به‌‌همین دلیل در این مطلب، ۵ ویژگی جذاب این رابط کاربری را بررسی می‌کنیم. با دیجیاتو همراه باشید.

ساخت تصاویر پس‌زمینه با هوش مصنوعی

این ویژگی جذاب به شما اجازه می‌دهد تا با واردکردن متون مدنظرتان، تصاویر ساخته‌شده توسط هوش مصنوعی را دریافت کنید و سپس آن را در پس‌زمینه موبایل‌تان قرار دهید. درحقیقت با انتخاب برخی تصاویر پیش‌فرض، هوش مصنوعی تصویر موردنظر را پردازش می‌کند و در اختیارتان می‌گذارد.  

این ابزارها دقیقاً همان چیزی است که ما قبلاً در سری پیکسل ۸ گوگل دیده بودیم، با این تفاوت که سامسونگ با اعمال برخی تغییرات ظاهری، جلوه جدیدی به آن بخشیده است. دلیل اصلی حضور چنین قابلیتی را می‌توان در همکاری گوگل و کره‌ای‌ها جست‌وجو کرد؛ جایی که سرویس‌های ابری گوگل و مدل‌های زبانی بزرگ مانند جمینای اولترا در سری S24 حضور دارند و خدمات متنوعی را به کاربران ارائه می‌دهند. 

همان‌طور که در سری پیکسل ۸ هم دیدیم، این ابزار تصویرساز در حالت آنلاین کار می‌کند و بدون دسترسی به اینترنت، قادر به استفاده از آن نخواهید بود. همچنین تصاویر مدنظرتان در خود گوشی (On-Device) پردازش نمی‌شود، بلکه به یک سرور آنلاین می‌رود و بعد از آن، تصاویر درخواستی شما را تولید می‌کنند. 

جالب اینجاست که رقیب دیگر سری S24، یعنی ایسوس راگ فون 8 نیز با وجود استفاده از پردازنده مشابه، قابلیت‌های هوش مصنوعی را روی دستگاه پردازش می‌کند. درنتیجه می‌توان حضور چنین قابلیتی را در به‌روزرسانی‌های پیش‌رو سامسونگ پیش‌بینی کرد.

Photo Ambient

گویا سامسونگ برنامه‌های ویژه‌ای برای خلق تصاویر پس‌زمینه زیبا در سری گلکسی S24 دارد. Photo ambient، قابلیت جالبی است که به‌صورت آزمایشی در One UI 6.1 حضور دارد و با استفاده از داده‌های آب‌وهوایی سامسونگ، پس‌زمینه گوشی‌تان را متناسب با آن تنظیم می‌کند.  

اگر هوا آفتابی باشد، تصاویر پس‌زمینه شما رنگ روشن و گرمی خواهد داشت. همچنین اگر شرایط جوی ناحیه شما ابری و بارانی باشد، رنگ پس‌زمینه گوشی‌تان به تیرگی تغییر می‌کند. درنتیجه برای اطلاع از جدیدترین شرایط آب‌وهوایی، تنها کافیست نگاهی به نمایشگر موبایل‌تان بیندازید. 

برای استفاده از Photo ambient، به Settings > Advanced Features > Labs بروید و گزینه Photo ambient را فعال کنید. درنتیجه هنگام افزودن پس‌زمینه‌های جدید، گزینه Photo ambient را در کنار ابزارهای هوش مصنوعی مولد خواهید دید. 

ویجت‌های جدید لاک‌اسکرین 

قبلاً در One UI 6، کاربران با کلیک روی ویجت ساعت به سایر ابزارها دسترسی پیدا می‌کردند. اما حالا سامسونگ تغییراتی در رابط کاربری خود ایجاد کرده و تنها با کشیدن لاک‌اسکرین به سمت بالا، تعداد زیادی از ویجت‌ها مانند باتری، تقویم و Samsung Health به‌صورت خودکار ظاهر می‌شوند. این ابزارها در یک باکس زیر ویجت ساعت قرار می‌گیرند تا بدون نیاز به بازکردن صفحه یا کلیک روی آن‌ها، اطلاعات زیادی را در یک نگاه دریافت کنید. البته که در نظر برخی کاربران، طراحی این ویجت‌ها شباهت زیادی به رقیب کوپرتینویی آن‌ها، یعنی آیفون دارد. 

پس‌زمینه نمایشگر همیشه روشن

تا قبل از انتشار One UI 6.1، این قابلیت تنها با پس‌زمینه مشکی در دسترس بود، اما اکنون در نمایشگر همیشه روشن (AOD) می‌توانید از تصاویر تیره‌تر لاک‌اسکرین بهره ببرید؛ بدین‌معنی که رنگ پس‌زمینه صفحه با تصویری که هنگام بازکردن قفل گوشی خود می‌بینید مطابقت دارد، اما روشنایی آن کمتر خواهد بود. 

استفاده از AOD با پس‌زمینه مشکی، به مصرف بهینه باتری شما کمک می‌کند و انرژی کمتری را به خود اختصاص می‌دهد. اما انتظار داریم که با حضور پس‌زمینه‌های رنگی، مصرف باتری بیشتری به ثبت برسد. 

گزینه always-on display به‌طور پیش‌فرض روی گوشی شما فعال است، اما اگر علاقه‌ای به این ویژگی ندارید یا می‌خواهید در مصرف باتری خود صرفه‌جویی کنید، به Settings > Lock screen و AOD > Always-on display بروید و سپس گزینه Show lock screen wallpaper را خاموش کنید.

سامسونگ Find

سامسونگ فایند (Samsung Find) برای اولین‌بار به گوشی‌های سامسونگ راه‌ یافته و همانند برنامه‌های مشابه (Find My Apple و Google’s Find My Device)، دستگاه‌هایتان را ردیابی می‌کند. این برنامه همچنین برخی از قابلیت‌های SmartThings و سایر ویژگی‌های جدید را یکجا در خود جمع‌آوری کرده است و در اختیار کاربران می‌گذارد.

سامسونگ فایند از سه بخش تشکیل شده است که عبارتند از: افراد، دستگاه‌ها و آیتم‌ها. در بخش افراد، شما می‌توانید موقعیت کنونی‌تان را با اشخاص دیگر به اشتراک بگذارید. البته مشابه چنین چیزی را در گوگل مپس (Google Maps) نیز دیده بودیم؛ جایی که برنامه اجازه می‌دهد تا موقعیت خود را برای مدت معینی به هر کسی که می‌خواهید ارسال کنید. 

در بخش دوم، دستگاه‌های سامسونگ مانند گوشی‌ها، تبلت‌ها، لپ‌تاپ‌ها و غیره را مشاهده می‌کنید و همین‌طور به دستگاه‌های تحت کنترل‌تان مانند گوشی فرزندان‌تان دسترسی دارید.

بخش آخر هم به اسمارت‌تگ‌های سامسونگ اختصاص دارد. در اینجا شما با چسباندن تگ‌های هوشمند سامسونگ به برخی وسایل‌تان (مانند چمدان)، موقعیت لحظه‌ای آن‌ها را ردیابی می‌کنید. سامسونگ فایند به‌صورت پیش‌فرض در سری گلکسی S24 حضور دارد، اما با انتشار One UI 6.1 برای سایر دستگاه‌ها، قادر به دانلود برنامه از گلگسی استور (Galaxy Store) خواهید بود. 

ویژگی حذف‌شده One UI 6.1: پنهان‌کردن نوار ناوبری

اکنون پس از بررسی ویژگی‌های جدید One UI 6.1، به سراغ قابلیتی می‌رویم که از این نسخه One UI حذف شده است و احتمال دارد که در آپدیت‌های بعدی مجدد در دسترس قرار بگیرد. 

درحال‌حاضر زمانی که درحال استفاده از گوشی‌ هستید، نوار ناوبری در پایین نمایشگر ظاهر می‌شود. در ورژن‌های قبلی، می‌توانستید نوار ناوبری را درصورت اذیت‌شدن چشمان‌تان پنهان کنید، اما اکنون به‌دلیل حضور Circle to Search، قادر به انجام چنین کاری نیستید. برای فعالسازی، باید نوار را فشار دهید و چنانچه بخواهید آن را پنهان کنید، دیگر نمی‌توانید از این ویژگی جذاب بهره ببرید. همچنین ممکن است کار با Circle to Search برای کسانی که به استفاده مداوم از دستگاه عادت دارند، کمی سخت باشد.

چه زمانی One UI 6.1 در دسترس قرار می‌گیرد؟‌

سامسونگ وعده داده که نسخه جدید رابط کاربری آن‌ها تا قبل از پایان نیمه اول سال ۲۰۲۴ برای برخی گوشی‌ها همچون سری گلکسی S23، گلکسی تب S9، گلکسی S23 FE، گلکسی زد فولد ۵ و گلکسی زد فلیپ ۵ منتشر می‌شود. سایر دستگاه‌ها نیز احتمالاً در ۶ ماهه دوم این نسخه را دریافت خواهند کرد.