دیروز دومین جشنواره سالانه فیلم هوش مصنوعی از Runway در لس آنجلس برگزار شد. جمعیتی متشکل از صدها فیلم‌ساز، هنرمند، سرمایه‌گذار و حداقل یک بازیگر مشهور در جشنواره حضور داشتند تا علاوه بر تماشای 10 فینالیست انتخاب شده توسط هیئت داوران، درباره هوش مصنوعی بحث کنند.

شرکت باند، در سال 2023 جشنواره فیلم هوش مصنوعی برگزار شد که در آن حدود 300 فیلم کوتاه ساخته شده با این فناوری ارائه شد. امسال این جشنواره برگزار شد و بیش از 3000 فیلم کوتاه هوش مصنوعی در آن شرکت کردند. همانند سال گذشته، امسال نیز هوش مصنوعی یکی از موضوعات اصلی این جشنواره بود که در چند سال گذشته اعتصاباتی را در سرتاسر هالیوود به همراه داشته است و این بار کارگردانان درباره امکانات این فناوری و همچنین آن صحبت کردند. پذیرش توسط دیگران

پل تریلو، مدیر هوش مصنوعی، که در جشنواره حضور داشت، می گوید:

واقعیت این است که در میان همتایان من افراد زیادی وجود دارند که از هوش مصنوعی استفاده می کنند اما دوست ندارند آن را بپذیرند. من حتی افرادی را دیده ام که وانمود می کنند ضد هوش مصنوعی هستند و از Midjourney یا ChatGPT استفاده می کنند.

جوئل کوواهارا، انیماتور برنده جایزه امی نیز در این جشنواره حضور داشت و می گوید که هر بار که پست جدیدی در اینستاگرام درباره هوش مصنوعی منتشر می کند، با انبوهی از ایموجی های زشت مواجه می شود.

قابلیت های هوش مصنوعی برای فیلمسازان

سپس دانا هریس-برایدسون، سردبیر IndieWire از اعضای هیئت مدیره جشنواره پرسید که فکر می کنند هوش مصنوعی چه چیزی را به فیلمسازی ارائه می دهد که او نمی تواند بدون آن زندگی کند. بیشتر پاسخ های داده شده مربوط به روند ساخت فیلم است. برای مثال، آنها اظهار داشتند که با هوش مصنوعی می‌توانند دائماً ایده‌های جدیدی را پیاده‌سازی کنند که در غیر این صورت گران و زمان‌بر خواهد بود.

در پاسخ به این سوال، تریلو گفت که ترجیح می دهد “به چیزهای عجیب و غریب متمایل شود” و به موزیک ویدیویی از گروه Washed Out اشاره کرد که کاملاً با هوش مصنوعی Sora از OpenAI ساخته شده است. او ادعا می‌کند که پروژه‌هایی که سعی می‌کنند خیلی به واقعیت نزدیک شوند، خیلی کسل‌کننده هستند، بنابراین او ترجیح می‌دهد چیزهایی پیدا کند که شبیه هیچ چیز دیگری نیستند.

در این جشنواره 10 فیلم کوتاه فینالیست ساخته شده با هوش مصنوعی نیز به نمایش درآمد. برنده اصلی فیلم Get Me Out است، یک فیلم لایو اکشن درباره مردی که با شیاطین درونی خود مبارزه می کند.

در نهایت کوواهارا از هوش مصنوعی به عنوان ابزاری یاد می کند که افراد با استعداد می توانند از آن استفاده کنند: “من فکر می کنم اضطراب و ترس زیادی (در مورد هوش مصنوعی) وجود دارد و این یکی از دلایلی است که من می خواستم از این ابزار استفاده کنم.”