باشگاه فوتبال نیوکاسل یونایتد لباس انقلابی به نام “پیراهن صدا” را رونمایی کرد که به افراد ناشنوا اجازه می دهد تا برای اولین بار سروصدا را در پارک سنت جیمز “احساس” کنند.

به گزارش اسکای نیوز، پیراهن جدید نیوکاسل که از نظر ظاهری تفاوت چندانی با پیراهن ورزشی معمولی این باشگاه ندارد، از حسگرها و موتورهای خاصی برای تبدیل صدا به لمس (بازخورد لمسی) استفاده می کند. این پیراهن امروز برای اولین بار در دیدار تیم های نیوکاسل و تاتنهام در لیگ برتر انگلیس مورد استفاده قرار می گیرد.

رایان جینزیکی از بنیانگذاران Cute Circuit (شرکتی که فناوری پیراهن صوتی را توسعه می دهد) می گوید: «وقتی پیراهن را می پوشید، کمی شبیه پوشیدن در باشگاه است. ما در سرتاسر پارک سنت جیمز میکروفون‌های مخفی داریم که قسمت‌های مختلف صدای جمعیت را ضبط می‌کند.»

صداهای ضبط شده توسط میکروفون به موتورهای تعبیه شده در پارچه پیراهن صوتی منتقل می شود. این موتورها در پاسخ به شرایط استادیوم می لرزند و روشن می شوند.

جنس می‌گوید: «شما نه تنها مردم نزدیک، بلکه همه افراد حاضر در استادیوم را احساس خواهید کرد که شعار می‌دهند و تشویق می‌کنند. باید آنها را در قسمت‌های مختلف پیراهن حس کرد.”

پیراهن های صوتی نیوکاسل توسط افرادی که ناشنوا یا کم شنوا هستند پوشیده خواهد شد. دو تا از آن ها رایان گرگسون و دیوید ویلسون هستند. گرگسون 28 ساله می گوید: «من هیجان زده هستم. این پیراهن ما را به استادیوم، جمعیت، موسیقی و آنچه هواداران می خوانند متصل می کند.»

گرگسون و ویلسون که دوستان دیرینه ای هستند و از زبان اشاره انگلیسی استفاده می کنند، قبلاً برای مدت کوتاهی این پیراهن ها را بر تن کرده بودند. ویلسون می‌گوید: «من می‌توانستم پیراهن را روی بدنم حس کنم و به این فکر می‌کردم که آیا این همان چیزی است که به نظر می‌رسد؟» خیلی متفاوت بود. احساس کردم صدا زنده است.

مقالات مرتبط

شروع پروسه استفاده از لباس های جدید با حمایت شرکت سعودی Sela است که از حامیان نیوکاسل محسوب می شود. مسابقه امروز برای افزایش آگاهی 12 میلیون نفر در بریتانیا که ناشنوا یا کم شنوا هستند استفاده خواهد شد.

فناوری مورد استفاده در کیت جدید نیوکاسل قبلاً در سالن های کنسرت استفاده شده است، اما استفاده از آن در استادیوم فوتبال بسیار چالش برانگیزتر است. یکی از طراحان لباس می گوید: «داخل استادیوم همه تشویق می کنند و فریاد می زنند و جو بسیار متفاوت است.