آزمایشگاه خصوصی والیشور (Valisure) در ایالت کانِتیکت آمریکا در دادخواستی خطاب به سازمان غذا و داروی ایالات متحده اعلام کرده است که سطوح بالای بنزن را در محصولات مورد استفاده برای درمان آکنه که حاوی بنزوئیل پروکساید هستند، ازجمله برندهای معروفی نظیر پرواکتیو، کلیراسیل، پانوکسیل و محصولات استه لودر، تارگت، والگرینز و والمارت پیدا کرده است. این شرکت از سازمان غذا و دارو خواسته تا فروش بنزوئیل پروکساید را در بازار ایالات متحده تعلیق کند.

والیشور می‌گوید سطح بالای بنزن ناشی از تجزیه بنزوئیل پروکساید به بنزن در طول زمان، هنگام ترکیب با سایر مواد موجود در داروهای آکنه است و به دلیل آلودگی در طول فرایند تولید نیست. این وضعیت خصوصا در دماهای بالاتر در آزمایش‌ها مشاهده شد.

بالاترین سطوح با حرارت دادن نمونه‌ها تا ۳۷، ۵۰ و ۷۰ درجه سانتی‌گراد ایجاد شد. دیوید لایت، مدیر والیشور به سی‌بی‌اس نیوز گفت آزمایشگاه آن‌ها سطوح بنزن را در دماهای بالاتر آزمایش کرده، زیرا این دارو می‌تواند در شرایطی مانند اتومبیل در روزهای گرم یا حمام به مدت طولانی در معرض دمای بالا قرار گیرد.

سطح بالای بنزن ناشی از تجزیه بنزوئیل پروکساید است و ناشی از آلودگی در مراحل تولید نیست

والیشور آزمایش‌هایی را در دماهای مختلف طی ۱۸ روز انجام داد و دریافت که اگر برخی از محصولات دو هفته در دمای ۵۰ درجه سانتی‌گراد بمانند، بیش از ۸۰۰ برابر حد مجاز تعیین‌شده توسط سازمان غذا و دارو (یعنی ۲ قسمت در میلیون) بنزن تولید می‌کنند. سطح بنزن در دمای اتاق متعادل‌تر بود و از حدود ۱ تا ۲۴ قسمت در میلیون متغیر بود.

سخنگوی سازمان غذا و دارو در بیانیه‌ای گفت: «این سازمان براساس اطلاعات ارائه‌شده از منابع مختلف مانند اطلاعاتی که ازسوی شرکت والیشور فراهم شد، عمل می‌کند، اما قبل از اتخاذ تصمیمات نظارتی مانند فراخوان و تعلیق فروش محصولات، داده‌ها باید تایید شود.»

رکیت که مالک کلیراسیل است، در بیانیه‌ای گفت: «اطمینان داریم وقتی محصولات کلیراسیل طبق شرایط قیدشده روی بسته‌بندی نگهداری و استفاده شوند، ایمن هستند. ایمنی و کیفیت محصولات از اولویت‌های اصلی ما است و ما از نزدیک با نهادهای تنظیم‌گر در سراسر جهان همکاری می‌کنیم تا مطمئن شویم محصولاتمان بی‌خطر و موثر هستند.»

پس از آزمایش‌های گذشته والیشور که در آن بنزن در محصولات بهداشتی و آرایشی دیگری پیدا شد، سازمان غذا و دارو و شرکت‌هایی مانند یونیلیور و گلاکسواسمیت‌کلاین یافته‌ها و روش‌های آزمایش آن را به چالش کشیدند.

پیامد یافته‌ها برای مصرف‌کنندگان چیست؟

حتی اگر نتایج والیشور معتبر باشد، اهمیت بالینی آن‌ها هنوز مشخص نیست. درحالی‌که مقامات بهداشتی تایید کرده‌اند که مواجهه طولانی‌مدت با سطوح بالای بنزن در هوا می تواند موجب لوسمی (سرطان خون) شود، تاکنون شواهدی وجود ندارد که نشان دهد استفاده متعارف از این محصولات آکنه خطر اختلالات خونی مانند مورد مذکور را افزایش می‌دهد.

بیشتر بخوانید

بنزوئیل پروکساید بیش از ۶۰ سال است برای درمان آکنه تایید شده است. انواع دیگری از محصولات آکنه نیز در بازار وجود دارد. دکتر کریستوفر بونیک، متخصص بیماری‌های پوست از دانشکده پزشکی ییل گفت درمان‌های آکنه با مواد فعالی که حاوی بنزوئیل پروکساید نیستند، مانند محصولات حاوی اسید سالیسیلیک، در دسترس هستند.

بیماران باید درمورد اینکه آیا باید از محصولات حاوی بنزوئیل پروکساید اجتناب کنند یا نه، با پزشک خود صحبت کنند. بونیک همچنین توضیح داد که درصد بنزوئیل پروکساید در محصول نشان‌دهنده سطح بالقوه بنزنی که می‌تواند تشکیل شود، نیست و این امر به سایر ترکیبات مورد استفاده در محصول بستگی دارد.

این اولین بار نیست که والیشور درباره مواد شیمیایی احتمالا سرطان‌زا در محصولات هشدار می‌دهد. این آزمایشگاه در سال ۲۰۱۹ متوجه سطوحی از ماده سرطان‌زای احتمالی ان‌نیترو سدیم‌اتیل‌آمین (NDMA) در رانیتیدین شد که برای درمان سوزش سردل مصرف می‌شود. در آوریل ۲۰۲۰ سازمان غذا و دارو از تولیدکنندگان درخواست کرد تمامی محصول حاوی رانیتیدین را از بازار حذف کنند.

والیشور در سال ۲۰۲۱ آلودگی بنزن را در برخی از برندهای ضدعفونی‌کننده دست شناسایی کرد و سازمان غذا و دارو بعدا توصیه‌هایی برای مصرف‌کنندگان در خصوص اجتناب از برخی محصولات منتشر کرد. والیشور همچنین قبلا بنزن را در محصولاتی مانند ضدآفتاب، اسپری بدن و شامپوهای خشک پیدا کرده بود. برخی از این محصولات فراخوانی شدند، اما تولیدکنندگانی ازقبیل جانسون اند جانسون، یونیلیور و بایرسدورف از ایمنی آن‌ها حمایت کردند.