همانطور که زمین حول محور خود می چرخد، مانند یک آونگ نامتعادل در نوسان است. سقوط آهن مذاب در هسته زمین، ذوب شدن یخ ها، جریان های اقیانوسی و حتی طوفان ها می تواند باعث رانش قطب های زمین شود. دانشمندان اکنون می دانند که پمپاژ آب زیرزمینی توسط انسان برای شرب و آبیاری نیز نقش مهمی در رانش قطب های سیاره داشته است.

طبق علم، سورندرا آدیکارییک ژئوفیزیکدان در آزمایشگاه رانش جت ناسا و کارشناس چرخش زمین که در تحقیقات اخیر نقشی نداشته است، می گوید: نحوه نوسانات زمین تحت تأثیر فعالیت های ما است. “این یافته تا حدودی گیج کننده است.”

تصور کنید توپ بسکتبال را روی انگشت خود می‌چرخانید. اگر بتوانید توپ را متعادل نگه دارید، به طور مساوی روی محور خود می چرخد. اما اگر به قسمتی از توپ کمی وزن اضافه کنید یا آن را از قسمت دیگر بردارید، توپ به سرعت نامتعادل می شود، تاب می خورد و محور چرخش خود را تغییر می دهد. محور زمین نیز در نوسان است و قطب شمال آن هر سال دایره ای به عرض تقریبی 10 متر را ترسیم می کند. مرکز این نوسان نیز در دراز مدت تغییر می کند. به گونه ای که در دوره جدید هر سال تقریباً 9 سانتی متر به سمت ایسلند کج می شد.

کلارک ویلسونیک ژئوفیزیکدان در دانشگاه تگزاس در آستین و همکارانش معتقدند که حذف ده ها گیگاتن آب زیرزمینی در هر سال ممکن است بر نوسانات سیاره تأثیر بگذارد. اما آنها می دانستند که استخراج آب از زمین نمی تواند تنها عامل باشد.