دانشمندان کشف کرده اند که پیوند اعضا می تواند عواقب غیرمنتظره ای مانند تغییرات عمیق در شخصیت و ترجیحات جنسی فرد داشته باشد.

طبق وب‌سایت SCMP، در یک مطالعه، 89 درصد از 47 شرکت‌کننده بدون در نظر گرفتن عضو دریافتی، پس از پیوند عضو، تغییراتی را در شخصیت خود مشاهده کردند. این شامل تغییرات در ترجیحات غذایی، جنسیت و حتی کار حرفه ای است.

تیمی از محققان دانشگاه کلرادو دریافتند که اکثر شرکت کنندگان در مطالعه تغییراتی را پس از پیوند عضو تجربه کردند. شرکت کنندگان تغییراتی را در سازگاری جنسی و اجتماعی و همچنین در بعد معنوی یا مذهبی خود گزارش کردند.

برخی از شرکت کنندگان ادعا کردند که خاطراتی از اهداکنندگان عضو دارند

6 نفر از 47 شرکت کننده در مطالعه تغییراتی را در ترجیحات جنسی خود گزارش کردند. برخی از گیرندگان حتی گزارش می دهند که فلاش بک به اهداکننده عضو دارند. اگرچه از نظر پزشکی بعید است، اما مطمئناً این یافته ها می تواند شواهدی از اختلالات شناختی و عاطفی عمیق ناشی از جراحی های پیوند اعضا را ارائه دهد.

همه تغییرات گزارش شده توسط گیرندگان عضو مثبت نیستند و برخی پیامدهای منفی مانند افسردگی، اضطراب و اختلال در عملکرد جنسی را گزارش می دهند. همچنین ممکن است چنین تغییراتی توضیح بسیار ساده تری داشته باشد.

ادامه مطلب

لیستر را مقایسه کنیداستادیار بالینی دانشگاه کلرادو می گوید: «بسیاری از این تغییرات ممکن است به دلیل بهبود سلامت جسمانی پس از عمل جراحی باشد تا انتقال شخصیت از اهداکننده به گیرنده. از طرفی حجم نمونه این پژوهش بسیار کوچک و تنها شامل 47 شرکت کننده بود.

در مقاله خود، محققان همچنین اشاره می‌کنند که یافته‌های آنها ممکن است به دلیل سوگیری انتخابی ناشی از انتخاب افراد برای شرکت در مطالعه باشد. زیرا به شرکت کنندگان به وضوح گفته شد که این مطالعه با هدف بررسی تغییرات شخصیتی در افراد پس از پیوند عضو انجام شده است.

در مقاله محققان آمده است: «افرادی که پس از پیوند عضو، تغییرات شخصیتی را تجربه نکرده‌اند، کمتر در چنین مطالعاتی شرکت می‌کنند». به عبارت دیگر می توان گفت که تحقیقات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است. اما نتایج جالب به‌دست‌آمده نشان می‌دهد که پیوند عضو نه تنها بر بدن گیرنده اثر می‌گذارد.