همه دستگاه‌های الکترونیکی از جمله لپ‌تاپ‌ها با بدنه فلزی، به راحتی می‌توانند مسیری برای عبور جریان‌های نشتی باشند. با عبور جریان الکتریکی، این احتمال نیز وجود دارد که افراد دچار برق گرفتگی شوند. اکنون در این مقاله، دلایل برق‌دار شدن بدنه لپ تاپ را بررسی کرده‌ایم و برای حل این مشکل، راهکار‌هایی را ارائه داده‌ایم. همراه ما باشید.

۵ دلیل اصلی برق دار شدن بدنه لپ تاپ

۱. مشکل در سیستم ارتینگ ساختمان

یکی از مشکلات رایج در سیستم برق خانگی ایران این است که سیم ارت یا همان اتصال به زمین در بسیاری از ساختمان‌ها و خانه‌ها وجود ندارد یا عملکردش معیوب است. در نتیجه، جریان‌های نشتی برق به جای عبور از سیمی که به زمین متصل است، از بدنه لپ‌تاپ عبور می‌کند. البته این حالت زمانی رخ می‌دهد که بخشی از مدار داخلی لپ‌تاپ‌ها با مشکل مواجه شده باشد و جریان الکتریکی از مسیر اصلی عبور نکند.

در گذشته بسیاری از ساختمان‌ها از سیم ارت استفاده نمی‌کردند، اما اکنون حفر چاه ارت و نصب الکترود در ساختمان‌ها اجباری شده است تا ساکنان در برابر خطرات ناشی از اتصال برق در امان باشند. با این حال، هنوز بسیاری از خانه‌ها سیم ارت ندارند.

تعدادی از افراد می‌گویند که با آداپتورهای سه شاخه، مشکل برق‌دار شدن بدنه لپ تاپ برطرف می‌شود. اما نکته اینجاست تا زمانی که برق کلی ساختمان به سیستم ارتینگ وصل نشده باشد، استفاده از این نوع آداپتورها نیز بی‌فایده خواهد بود.

۲. معیوب بودن آداپتور شارژ

گاهی اوقات ممکن است آداپتور شارژ لپ‌تاپ شما با مشکل مواجه و حتی سیم آن اتصال کوتاه شده باشد. در چنین شرایطی، احتمال برق‌دار شدن لپ تاپ‌ با بدنه فلزی بسیار زیاد است.