چندین سال است که امکان ایجاد دامنه اینترنتی با نام یا نام خانوادگی شما وجود دارد. سامانه ایرنیک این امکان را با id.ir فراهم کرد که در ادامه با نحوه ثبت نام آن آشنا می شویم.

دامنه های id.ir فقط برای افراد حقیقی قابل ثبت است و شرایطی دارد. یکی از شرایط آن ثبت نام کامل یا نام خانوادگی است. به عنوان مثال، اگر نام شما “نازنین-زهرا” باشد، نمی توانید دامنه “nazanin.id.ir” یا “zahra.id.ir” را دریافت کنید. شما فقط می توانید دامنه «nazaninzahra.id.ir» را ثبت کنید.

ساخت نام کاربری در ایرنیک

برای ثبت دامنه اینترنتی با نام خود ابتدا باید در سایت «ایرنیک» ثبت نام کنید. برای ایجاد نام کاربری در ایرنیک ابتدا باید هویت خود را ارائه دهید. با در نظر گرفتن موضوع این مقاله و اینکه فقط یک “شخص واقعی” می تواند به نام خود دامنه داشته باشد، گزینه “پر کردن فرم و دریافت شناسه” را از قسمت مربوط به یک شخص واقعی کلیک کنید.

سپس نوبت به وارد کردن آدرس ایمیل می رسد. پس از ثبت نام، یک کد تایید به ایمیل شما ارسال می شود و باید آن را وارد کنید تا به مرحله بعد بروید.

اکنون نوبت به ثبت اطلاعات احراز هویت از قبیل نام و نام خانوادگی (فارسی و لاتین)، کد ملی، تلفن همراه، تاریخ تولد، آدرس پستی و … رسیده است.

پس از پرکردن و فشردن گزینه “View” باید از صحت اطلاعات وارد شده اطمینان حاصل کنید و در نهایت شناسه کاربری ایرنیک خود را بسازید.

یک دامنه اینترنتی با نام خود ایجاد کنید

پس از ثبت نام در سایت ایرنیک، باید از سربرگ «دامنه ها» گزینه «ثبت دامنه» را انتخاب کنید.

از نوار کشویی روبروی نام دامنه باید دامنه .id.ir را انتخاب کرده و نام یا نام خانوادگی کامل خود را با توجه به شرایط مشخص شده وارد کنید. سپس روی “بررسی در دسترس بودن دامنه” کلیک کنید. اگر شخص این دامنه را با نام شما انتخاب نکرده است، می توانید مراحل را ادامه دهید.

در صورتی که دامنه با نام یا نام خانوادگی شما رایگان باشد، با پیام «دامنه… مجاز به ثبت است» مواجه می شوید. در مرحله بعد، باید مدت زمان ثبت دامنه را انتخاب کنید که یک سال و پنج سال است. علاوه بر این، باید رابط کاربری، رابط اداری، فنی و مالی دامنه را تعریف کرده و در نهایت بر روی «مرور» کلیک کنید.

پس از تایید صحت اطلاعات وارد شده، باید توافقنامه ثبت نام را مطالعه کرده و “بله، قبول دارم” را علامت بزنید. سپس نوبت به درج تصویر امنیتی و کلیک بر روی “ثبت نام” در پایان می رسد.

در نهایت اعلام می شود که دامنه انتخابی شما برای شما رزرو شده و پس از پرداخت فعال خواهد شد.

قیمت ثبت دامنه اینترنتی به نام ما برای یک سال در حال حاضر 24 هزار تومان است.

پس از تکمیل ثبت دامنه id.ir در سامانه ایرنیک، باید مدارک خود را در قسمت ارسال مدارک سایت nic.ir به این سامانه ارسال کنید.

این کار اعتبار ثبت دامنه را تایید می کند و املای صحیح دامنه ثبت شده شما را تایید می کند. البته با توجه به اجباری بودن فرآیند احراز هویت برای ثبت دامنه، در صورت انجام این کار نیازی به ارسال مجدد مدارک نیست.

سوالات متداول کاربران

هزینه ثبت دامنه اینترنتی به نام ما چقدر است؟

به گزارش ایرنیک، ثبت یک ساله این دامنه در حال حاضر 24 هزار تومان هزینه دارد.

برای خرید دامنه چه مدارکی لازم است؟

برای ثبت چنین دامنه ای باید عکس کارت شناسایی خود را ارسال کنید.