خبرگزاری رویترز در گزارشی اختصاصی ادعا می‌کند خودروهای تسلا در حالت شارژ کامل، دامنه‌ی حرکت را عمداً دست‌کاری می‌کنند. تسلا حدوداً یک دهه پیش، استفاده از این الگوریتم‌ تخمین دامنه‌ی حرکت را شروع کرده است.

یک منبع آگاه می‌گوید زمانی که خودروهای تسلا به ۵۰ درصد شارژ برسند، تخمین دامنه‌ی حرکت واقع‌گرایانه‌تر می‌شود تا راننده برنامه‌ریزی بهتری برای مسافرت خود انجام دهد. همچنین خودروهای تسلا پس از رسیدن درصد شارژ باتری به صفر، می‌توانند حداکثر ۱۵ مایل (۲۴ کیلومتر) دیگر به مسیر خود ادامه دهند.

رویترز صراحتاً می‌گوید «ایلان می‌خواسته خودروهای تسلا به‌هنگام شارژ کامل، اعداد خوبی برای دامنه‌ی حرکت نمایش دهند.»

رویترز می‌گوید تسلا تابستان گذشته «تیم عملیات انحرافی» ویژه‌ای تشکیل داده است که اعضای آن صرفاً یک وظیفه دارند: لغو خدمات حضوری مشتریانی که نگران عملکرد سیستم تخمین دامنه‌ی حرکت به هنگام شارژ کامل خودرو بوده‌اند.

اعضای تیم موردبحث پس از هر بار لغو خدمات حضوری، یکی از نوت‌های ساز زیلوفون را به نشانه‌ی خوشحالی می‌زنند. تسلا به کارکنان تیم عملیات انحرافی گفته که لغو هر قرار حضوری، هزینه‌های شرکت را حدوداً ۱٬۰۰۰ دلار کاهش داده است.

تسلا به درخواست رویترز برای شفاف‌سازی درباره‌ی این ادعاها پاسخ مستقیمی نداد؛ بااین‌حال شرکت‌هایی مثل اپل قبلاً به مشکلات الگوریتم‌های خود اذعان کرده‌اند.

اپل سال‌ها قبل از جریمه‌ی ۱۱۳ میلیون دلاری «باتری‌گیت» که به افت عملکرد آیفون‌های قدیمی ارتباط داشت، با مشکل آنتن‌دهی آیفون ۴ مواجه شد. اپل در آن زمان گفت از اینکه فرمولش برای نمایش قدرت سیگنال اشتباه بوده، «شوکه شده است.» اپل اعتراف کرد که این سیستم به اشتباه «دو خط آنتن‌ اضافی نمایش می‌دهد.»

نهادهای رگولاتوری پیش‌تر به تسلا به‌خاطر سیستم تخمین دامنه‌ی حرکت خودروهایش هشدار داده‌اند. در آمریکا به تسلا دستور داده شد دامنه‌ی حرکتی خودروهای سال ۲۰۲۰ را سه درصد کاهش دهد. اوایل سال جاری میلادی دولت کره‌ی جنوبی جریمه‌ای ۲٫۲ میلیون دلاری برای تسلا در نظر گرفت؛ چون ظاهراً خودروهای این شرکت در هوای سرد نیمی از دامنه‌ی تخمینی را ارائه می‌دهند.