هدفون‌ها در انواع مختلف مانند هدفون‌های سیمی و بی‌سیم دور یا روی گوشی، هدفون‌های TWS و هندزفری‌های سیمی و دور گردنی روانه بازار شده‌اند. هرکدام از این هدفون‌ها کاربران خاص خود را دارند؛ اما آیا هدفون قابل تعمیر است؟ در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید تا از جزئیات شرایط و امکان تعمیر هدفون صحبت کنیم.

تعمیر هدفون به فرم فکتور و نوع آن وابسته است

خرید هدفون امری است که تقریباً اکثر کاربران دنیای فناوری و عاشقان موسیقی با آن سروکار دارند؛ اما پیش‌از خرید هدفون – به‌خصوص مدل‌های گران‌قیمت – برای بسیاری از کاربران نگرانی‌هایی پیرامون خرابی آن پیش می‌آید. مسلماً هیچ کاربری دوست ندارد که پس از پرداخت هزینه چند میلیون تومانی، هدفون خود را پس‌از خرابی مانند گجت‌های یک‌بار مصرف بیرون بیندازد؛ اما آیا هدفون قابل تعمیر است؟ شرایط تعمیر هدفون دقیقاً چگونه خواهد بود؟

اولین موضوع در رابطه با تعمیر هدفون، فرم فکتور و نوع آن است. معمولاً هدفون‌های دور گوشی یا رو گوشی که قطعات بزرگ‌تری دارند، تعمیرپذیری بالاتری دارند. ازطرفی به‌دلیل سادگی بیشتر تعمیر این نوع هدفون‌‌ها، افراد بیشتری از نحوه تعمیر آن سر در می‌آورند. با فاکتور گرفتن این نوع هدفون‌ها، تعمیر هدفون‌های کاملاً بی‌سیم و ایربادها به‌سادگی نوع قبلی نیست. قطعات به‌کار رفته در این نوع هدفون‌ها از ابعاد کوچک‌تری برخوردار هستند و علاوه‌براین، در برابر آسیب حساسیت بیشتری دارند. همچنین در ایرباد و هدفون TWS خبری از هیچ پیچی نیست؛ بنابراین باید آن‌ را با دست و ازطریق حرارت دادن محل چسب قطعات آن باز کنید.

ازآن‌جایی که ایربادها پروسه تعمیر پیچیده‌تری دارند، پیشنهاد می‌شود که این نوع گجت‌ها و به‌طور کلی هر هدفونی را حتماً با گارانتی تهیه کنید تا حتی درصورت خرابی امکان تعویض آن‌ را داشته باشید. پس اگر می‌پرسید: «آیا هدفون تعمیر میشود؟»، پاسخ سؤال شما مثبت است. خرابی هدفون در بیشتر موارد به‌دلیل آسیب درایور صدای آن رخ می‌دهد.

نحوه جلوگیری از خرابی هدفون

معمولاً بیشتر خرابی‌های هدفون به‌دلیل استفاده نادرست کاربر پدیدار می‌شوند. برای افزایش عمر هدفون باید حواس‌تان را به رعایت این چند مورد بیشتر جمع کنید:

  • تمیز کردن ایرتیپ و فیلتر روی هدفون به‌صورت مرتب
  • نگهداری هدفون در محیط خشک و به‌دور از رطوبت
  • مراقبت از هدفون در برابر ضربه و قرار دادن آن در کیس مخصوص
  • عدم استفاده دائمی از هدفون روی بالاترین سطح صدا