ناوهای هواپیمابر کشتی های جنگی مجهز به عرشه کامل برای حمل، استقرار و بازگشت هواپیما هستند. از آنجایی که این ناوها به نیروی دریایی اجازه می دهند بدون اتکا به پایگاه های محلی از نیروی هوایی استفاده کنند، معمولاً به عنوان پرچمدار ناوگان عمل می کنند. این کشتی های عظیم قلب تپنده هر نیروی دریایی قدرتمندی را تشکیل می دهند. آنها نه تنها پایگاه های هوایی متحرک هستند، بلکه دارای قابلیت های رزمی عالی با سلاح های سنگین هستند. در اینفوگرافیک زیر می توانید تعداد ناوهای هواپیمابر در حال خدمت در کشورهای مختلف تا ماه می 2024 را مشاهده کنید.

اینفوگرافیک بالا فقط شامل کشتی هایی می شود که قادر به حمل هواپیما هستند (به استثنای آنهایی که صرفاً برای هلیکوپتر طراحی شده اند). این فهرست بر اساس داده های منابع مختلف است.

سلطه ایالات متحده

ایالات متحده با مجموع 11 ناو هواپیمابر، 40 درصد از کل ناوگان جهانی را در اختیار دارد. برخی از کشتی های آمریکایی می توانند حدود 80 جنگنده را حمل کنند. مجموع فضای عرشه ترکیبی این کشور بیش از دو برابر مجموع سایر کشورها است.

در کنار فرانسه، ایالات متحده تنها کشوری است که ناوهای هواپیمابر هسته ای دارد. این کشتی ها تا زمانی که غذا و مهمات خدمه کافی باشد می توانند بدون سوخت گیری در دریا بمانند.

در سال 2024، جدیدترین، بزرگترین و پیشرفته ترین ناو هواپیمابر چین، فوجیان، آزمایشات دریایی را آغاز کرد. با اضافه شدن این کشتی، این کشور در رتبه دوم قرار دارد.

از 11 کشوری که در ناوگان خود ناو هواپیمابر دارند، 6 کشور عضو ناتو هستند.