مجموعه‌ی سنگ‌نگاره‌ی اسرارآمیز باستانی، تصویر حکاکی‌شده از چندیدن شتر واقعی را روی صخره‌ای نشان می‌دهد که در نزدیکی حاشیه‌ی جنوبی صحرای نفود در عربستان سعودی کشف شده است.

بر اساس مطالعه‌ای که در نشریه تحقیقات باستان‌شناسی در آسیا منتشر شده است، این اثر هنری باستانی ۱۲ شتر وحشی را در اندازه‌ی واقعی به تصویر کشیده است؛ گونه‌ای از شتر که هزاران سال پیش در این بخش از صحرای عربستان پرسه می‌زد. این گونه اکنون منقرض شده و هرگز نام علمی دریافت نکرده است.

مکان کشف سنگ‌نگاره‌ها با نام سایت ساهوت، برای مدت‌های طولانی توسط باستان‌شناسان دیگر در دست بررسی بوده، اما این اولین باری است که کسی متوجه وجود سنگ‌نگاره‌های شتر بر رخنمون می‌شود.

ماریا گوگنین، نویسنده ارشد مطالعه و محقق پسادکترا در مؤسسه علوم تاریخ انسان‌ ماکس پلانک در آلمان، به لایوساینس گفت: «ما از مطالعه‌ی دیگری متوجه وجود این سایت شدیم؛ اما پیدا کردن این بخش بسیار دشوار بود چون مکانش دقیق مشخص نبود. پیمودن مسیر هم آسان نیست.»

یافتن رخنمون در تپه‌های شنی تنها چالش باستان‌شناسان نبود. حکاکی‌های جدیدتری نیز روی سنگ‌نگاره‌های شترها وجود دارد، با گذشت زمان لایه‌ای از حکاکی‌های شگفت‌انگیز و عجیب به شترها اضافه شده است و این موضوع را که هرکدام از این آثار هنری دقیقاً در چه زمانی و به دست چه کسانی از چه فرهنگی خلق شده‌اند، با لایه‌ای از رمز و راز پوشانده شده است.

گوگنین می‌گوید که رخنمون‌ها شامل یک خوشه‌ی متراکم از هنر صخره‌ای از دوره‌های مختلف تاریخی است. هرکدام از این حکاکی‌ها در مراحل مختلفی انجام شده است و از نظر سبک با هم متفاوت هستند. همچنین،‌ بیشتر سنگ‌نگاره‌ها در داخل شکاف‌های صخره‌ها حکاکی شده‌اند و دسترسی به آن‌ها و تاریخ‌گذاری رادیوکربن این آثار بسیار دشوار است.

با این حال، تاریخ‌گذاری رادیوکربن دو ترانشه (فرورفتگی در زمین) و دو آتشدان در نزدیکی شترها نشان می‌دهد که سایت ساهوت بارها بین دوره‌های پلیستوسن (۲٫۶ میلیون تا ۱۱٬۷۰۰ سال پیش) و هولوسن میانی (هفت هزار تا پنج هزار سال پیش) منطقه‌ی مسکونی بوده است.