کوالکام در آخرین پرونده مالی خود گفت که پس از تشدید تحریم های ایالات متحده برای صادرات تراشه علیه هواوی، انتظار ندارد از فروش قطعات به هواوی پس از سال 2024 درآمدی کسب کند.

بر اساس گزارش GizmoChina، وزارت بازرگانی ایالات متحده مجوز کوالکام را برای عرضه محصولات مختلف مانند تراشه های مدار مجتمع (IC) برای 4G و WiFi به هواوی و شرکت های وابسته آن لغو کرده است. این اقدام در واقع به دنبال ممنوعیت سال 2019 شرکت های آمریکایی مانند کوالکام از فروش تراشه های 5G خود به هواوی است.

ممنوعیت عرضه محصولات کوالکام به هواوی

اکنون با این ممنوعیت جدید، کوالکام عملاً نمی تواند محصولات اصلی خود مانند پردازنده های گوشی های هوشمند را به غول چینی عرضه کند. البته این ممنوعیت محدود به کوالکام نیست.

در سال 2020، ایالات متحده اعلام کرد که شرکت های خارجی که از تجهیزات تولید تراشه آمریکایی استفاده می کنند باید قبل از فروش تراشه ها مجوز دریافت کنند. این مجوزها قبلاً برای کوالکام و اینتل لغو شده است.

با این حال، اینتل تصریح کرد که این دستور به لغو مجوز صادرات کالاهای مصرفی به چین اشاره دارد. از آنجایی که این ممنوعیت اقلام مرتبط با مصرف کننده را هدف قرار می دهد، این امکان وجود دارد که اینتل تراشه های لپ تاپ های هواوی را عرضه نکند. با این حال، این شرکت همچنان باید بتواند تراشه‌هایی را برای مصارف دیگر صادر کند، از جمله تراشه‌هایی برای سرورهای مرکز داده.

در واکنش به این ممنوعیت، وزارت خارجه چین گفت که این کشور قاطعانه با سوء استفاده ایالات متحده از کنترل صادرات برای سرکوب ناعادلانه شرکت های چینی مخالف است.