تیم هارلی، محقق گوگل دیپ‌مایند و یکی از رهبران پروژه‌ی SIMA، در جلسه‌ی توجیهی با خبرنگاران گفت: «سیما برای بردنِ بازی آموزش ندیده است؛ بلکه آموزش‌دیده تا آن را اجرا کند و آنچه گفته شده است، انجام دهد.»

گوگل با هشت شرکت توسعه‌دهنده‌ی بازی، از‌جمله Hello Games ،Embracer ،Tuxedo Labs و Coffee Stain برای آموزش و آزمایش SIMA همکاری کرده است. محققان سیما را به بازی‌هایی مانند No Man’s Sky ،‌Teardown ،‌Valheim و Goat Simulator 3 متصل کردند تا اصول اولیه‌ی اجرای بازی‌ها را به آن آموزش دهند. گوگل می‌گوید SIMA برای اجرای بازی‌ها یا دسترسی به کدهای منبع به API سفارشی نیازی ندارد.

طبق گفته‌ی هارلی، گوگل بازی‌هایی را انتخاب کرد که به SIMA برای کمک به یادگیری مهارت‌های کلی بازی یاری برساند. اگر Goat Simulator را تجربه کرده باشید، می‌دانید که انجام کارهای تصادفی و خلاقانه و خودجوش هدف بازی است. هارلی گفت که او و هم‌تیمی‌هایش امیدوارند SIMA خودجو‌ش‌بودن را از این بازی یاد بگیرد.

در تحقیقات به SIMA یاد داده شد که پیش‌بینی کند چه اتفاقی در آینده روی صفحه‌ی بازی قرار است رخ دهد. در‌حال‌حاضر، SIMA حدود ۶۰۰ مهارت اساسی مانند گردش به چپ و بالا‌رفتن از نردبان و بازکردن منو برای استفاده از نقشه را دارد.

SIMA قرار نیست NPC مجهز به هوش مصنوعی باشد؛ بلکه بازیکنی در بازی است که روی نتیجه تأثیر می‌گذارد. SIMA هنوز در‌ حال یادگیری نحوه‌ی بازی‌کردن و سازگاری با بازی‌هایی است که قبلاً تجربه نکرده است.

ممکن است در آینده‌ی دور SIMA مانند NPC‌های هوش مصنوعی یاد بگیرد صحبت کند. گوگل می‌گوید که با مدل‌های پیشرفته‌تر هوش مصنوعی، SIMA ممکن است درنهایت بتواند کارهای پیچیده‌تری را انجام دهد و بیشتر به پیروزی شما در بازی کمک کند.