گوگل ظاهراً قصد دارد کارکنان بخش فروش خود را که شغل آن‌ها توسط ابزارهای هوش مصنوعی جدید این شرکت خودکار شده است، اخراج یا در منصب دیگری جایگذاری کند. در بخش فروش و تبلیغات گوگل بیش از 30 هزار نفر مشغول به‌کار هستند و گوگل به آن‌ها گفته است که در این بخش سازماندهی مجددی انجام خواهد داد.

براساس گزارش The Information، هنوز مشخص نیست چه تعداد از کارکنان درنهایت تحت تأثیر تصمیم گوگل قرار خواهند گرفت. در اوایل سال جاری میلادی، گوگل تبلیغات مبتنی بر هوش مصنوعی را آغاز کرد. به‌عنوان بخشی از این ابتکار، گوگل در تلاش است تا از فناوری هوش مصنوعی برای ارائه محتواهای تبلیغاتی به‌طور خودکار در صفحات فرود یا لندینگ استفاده کند.

جایگزینی نیروی انسانی با هوش مصنوعی در گوگل

براساس گزارش‌ها، گوگل به کارمندان خود گفته است که کسب‌وکار تبلیغات را «سازماندهی مجدد» خواهد کرد. گرچه این عبارت صریح نیست، اما می‌تواند به جایگزینی شغل این کارکنان با هوش مصنوعی منتهی شود. حدود 45 درصد از 30 هزار کارمند بخش تبلیغات روی پروژه‌هایی کار می‌کنند که اکنون هوش مصنوعی می‌تواند آن‌ها را به‌سادگی انجام دهد. این بدان معناست که Bard یا Gemini می‌توانند تقریباً شغل نیمی از این افراد را تصاحب کنند.

درحالی که هوش مصنوعی از برخی جهات به اندازه یک انسان باهوش نیست، از جهات دیگر این توانایی را دارد که کارها را بسیار سریع‌تر از یک انسان انجام دهد. این همان چیزی است که ترس از بیکاری را در بسیاری از مردم ایجاد می‌کند.

البته گوگل تنها شرکتی نیست که به دنبال جایگزین‌کردن هوش مصنوعی با نیروی انسانی است، در اوایل سال جاری، «آرویند کریشنا»، مدیرعامل IBM نیز گفت که این شرکت موقعیت‌های شغلی را که می‌تواند توسط هوش مصنوعی انجام شود، تعلیق می‌کند و در آن موقعیت‌ها استخدام نخواهد داشت.