در اقدامی غافلگیرکننده، مایکروسافت سرانجام اطلاعات مربوط به میزان فروش کنسول بازی محبوب Xbox خود را به اشتراک گذاشت. این شرکت بیش از یک دهه است که آمار فروش رسمی کنسول های خود را منتشر نکرده است. با این حال، غول فناوری مستقر در ردموند در جریان جشنواره بهترین بازی‌های بین‌المللی 2023 که در برزیل برگزار شد، از این فرصت استفاده کرد و برخی از آمار فروش Xbox را ارائه کرد.

طبق گزارش GizmoChina، مجموع فروش Xbox Series S و Xbox Series X تا ژوئن 2023 به 21 میلیون دستگاه رسیده است. میلیون دستگاه ایکس باکس

در مقایسه، فروش سونی پلی استیشن 5 که رقیب مستقیم ایکس باکس سری ایکس محسوب می شود، تا می 2023 حدود 38.5 میلیون دستگاه بوده است. این آمار با اظهارات سال گذشته مایکروسافت مطابقت دارد. جایی که کمپانی ردموندی نشان داد که فروش کنسول های ایکس باکس تقریبا به نیمی از فروش پلی استیشن رسیده است. در هر صورت، این دو شرکت همچنان سخت در تلاش هستند تا گیمرهای وفادار را در سراسر جهان جذب کنند.

علاوه بر این، مجموع فروش Xbox One، که شامل نسل اول One S و One X می‌شود، از 58 میلیون دستگاه فراتر رفت که نشان می‌دهد مایکروسافت در آخرین نسل کنسول‌های بازی عملکرد درخشانی نداشته است. زیرا رقیب آن یعنی پلی استیشن 4 تاکنون بیش از 117 میلیون دستگاه فروخته است. حتی ایکس باکس 360 نیز با فروش بیش از 85 میلیون دستگاه، از خانواده ایکس باکس وان بالاتر است!

به طور کلی انتشار رسمی آمار فروش ایکس باکس پس از یک دهه اتفاقی عجیب تلقی می شود و به نظر می رسد مایکروسافت به دلیل دعوای خرید اکتیویژن مجبور به شفاف سازی در مورد فروش کنسول های بازی خود شده است.