برای بسیاری، حتی فکر به ایجاد تغییر و دنبال کردن هدفی تازه در زندگی، ترسناک و غیرقابل تحمل است؛ چه برسد به اینکه این ایده پس از گرفتن مدارک دانشگاهی و گذراندن سال‌ها و حتی دهه‌ها در یک زمینه‌ی خاص، شما را اسیر خود کند.

از همه بدتر، استرس ناشی از فشارهای اجتماعی است؛ بقیه انتظار دارند شما از سنی به بعد، همه‌چیز در زندگی‌تان داشته باشید.

بااین‌حال، هیچ چیز نباید شما را از انجام آن تغییری که دوست دارید، منصرف کند؛ در واقع، آن‌طور که پاتریس لیندو، مدیرعامل شرکت مشاوره‌ی Career Nomad، به CNBC می‌گوید: «مفهوم بسیار پیر بودن برای بازنشانی شغلی، به‌طور فزاینده‌ای منسوخ شده‌ است.»

مفهوم هرگز دیر نبودن برای شروع دوباره به‌خصوص در دوران پسا کرونا طرفداران زیادی پیدا کرده است؛ در سه سال اخیر طیف گسترده‌ای از نیروی کار ماهر روش‌های مختلف کار کردن از جمله کسب درآمد منفعل (Passive Income) و کار کردن از راه دور را بررسی کردند و به‌ گفته‌ی یک سایت کاریابی، حدود ۲۲ درصد از نیروی کار ایالات متحده به فکر تغییر شغل افتاده‌اند.

استاد دانشکده‌ی کسب‌وکار لندن: استدلال کلیدی خود را بیان کنید و از توضیح اضافه بپرهیزید

اگر شما هم سنی بالاتر از ۴۰ سال دارید و فکر رها کردن همه‌چیز و شروع دوباره در شغلی جدید رهایتان نمی‌کند، بدانید که تنها نیستید. لیندو در ادامه می‌گوید: «مراجعان من از نظر سنی بسیار متفاوت‌اند، از جمله بسیاری که در میانه‌ی مسیر شغلی یا بعدتر از آن هستند.»

انجام کاری به بزرگی تغییر شغل در سن‌های بالاتر می‌تواند با موانعی همراه باشد؛ در مطالعه‌ای که توسط مؤسسه‌ی کاریابی Generation و سازمان بین‌المللی توسعه و همکاری اقتصادی صورت گرفت، مشخص شد که مدیران معمولاً متقاضیان جوان‌تر نسل Z و افراد بین سنین ۳۰ تا ۴۴ سال را به داوطلبان بین سنین ۴۵ تا ۶۴ سال ترجیح می‌دهند.

برای غلبه بر تعصبات سنی، لیندو توصیه می‌کند که «بر ارزش تجارب انباشته‌شده‌‌ی خود و اهمیت یادگیری مداوم و وفق‌پذیری» تأکید کنید. به عبارت دیگر، خودتان را براساس تخصص‌هایی که به همراه آورده‌اید تعریف کنید و تعهدتان به رشد مداوم در حرفه‌‌ی جدید را بدون توجه به سن، نشان دهید و در عین حال، در مورد مهارت‌های خود صادق بمانید.

اعتماد‌به‌نفس نکته‌ای کلیدی است. به عقیده‌ی نیرو سیوانتان، استاد رفتار سازمانی در دانشکده‌ی کسب‌وکار لندن، اعتمادبه‌نفس یعنی هنگامی که وضعیت خود را برای استخدام‌کنندگان بیان می‌کنید، به‌جای توضیحات بیش‌ازحد، آن‌ را مختصر نگه دارید.

سیوانتان گفت: «بیشتر مردم به اشتباه فکر می‌کنند که برای جلب نظر مردم، باید تا حد امکان به آن‌ها اطلاعات بدهند. (با این حال) بیشتر وقت‌ها، متقاضیان نه به‌خاطر محتوا، بلکه به‌خاطر شیوه‌ی ارائه‌ با شکست مواجه می‌شوند.»

در عوض، پس از اینکه استدلال اصلی خود را بیان کردید، دیگر ادامه ندهید و در سکوت منتظر پاسخ‌گویی طرف مقابل بمانید. در نهایت، با صرف‌نظر از سن، همیشه برای فرصت‌های جدید آماده بمانید. در بازار کار در حال تغییر امروزی، حنای «بیشازحد پیر بودن» برای شروع کاری جدید، بسیار کم‌رنگ‌تر از گذشته شده است. مطمئن باشید که با پشتکار کافی، می‌توانید فصل بعدی رضایت‌بخش‌تری برای زندگی خود رقم بزنید.