هر زبانی که انتخاب می‌کنید، مزایا و معایب و کاربردهای خاص خود را دارد؛ اما باید بدانید که نیازی نیست چندین زبان را هم‌زمان یاد بگیرید و اصلاً نباید این کار را بکنید. در ابتدا تمرکزتان را روی یادگیری زبانی بگذارید که با هدف و علایق شما بیشترین سازگاری را دارد.

در‌ادامه، هنگامی‌که تا حد کافی زبان مدنظر را فراگرفتید، می‌توانید به درک مناسبی از نحوه‌ی کارکردن کدها برسید. بعد از گذراندن این مراحل، می‌توانید زبان یا زبان‌های دیگر هم‌سو با حوزه‌ی انتخابی‌تان را در مدت کوتاه‌تری درمقایسه‌با افراد تازه‌کار یاد بگیرید.

۵. تاحدممکن تمرین کنید تا به‌روز بمانید

دو معیار بسیار مهم در هر مرحله از یادگیری برنامه‌نویسی، «تمرین زیاد» و «به‌روز‌بودن» است. اگر تنها آموزش‌های موردنیاز اعم از ویدئو‌های آموزشی را تماشا می‌کنید و در پایان فیلم فکر می‌کنید که برنامه‌نویس هستید، باید بدانید که در پروژه‌های عملی هرچند کوچک با مشکلات و خطاهایی مواجه می‌شوید که در ویدئو‌های آموزشی اشاره‌ای به آن‌ها نشده است و تنها با جست‌وجوکردن و آزمون و خطا می‌توانید باگ به‌وجود‌آمده را پشت‌سر بگذارید.

به‌روز‌بودن نیز دقیقاً به‌اندازه‌ی تمرین زیاد در موفقیت شما مؤثر است. روز‌به‌روز پلاگین‌ها و کتابخانه‌های زیادی برای زبان‌های مختلف، ازجمله زبان‌های پرتقاضا عرضه می‌شود. یادگیری و استفاده از آن‌ها در پروژه‌های واقعی، هم به تجربه‌ی شما می‌افزاید و هم باعث پیشرفت سریع‌تر کارهایتان می‌شود.

در بخش قبلی، اشاره کوچکی به چگونگی رفع باگ‌ها کردیم. باگ در زبان انگلیسی به نوعی حشره اشاره می‌کند. در گذشته که کامپیوترها به سیستم‌های مکانیکی مجهز بودند، با رفتن حشرات لای چرخ‌دنده‌ها دچار اختلال در عملکرد می‌شدند. این کلمه خاصیت خود را حفظ کرده است و اکنون هنگام کارنکردن کد نوشته‌شده یا به‌وجود‌آمدن مشکل، می‌گوییم که برنامه باگ دارد.

وقتی با باگی مواجه می‌شویم، در اولین مرحله باید صبور باشیم و خود را برای حل مشکل پیش‌آمده آماده کنیم. گاهی اوقات احتمال دارد که رفع باگ تا چند روز یا چند هفته طول بکشد و دلیل آن نیز ممکن است به‌ سادگی اشتباه تایپی در یک خط یا به پیچیدگی ساختار نادرست یک تابع باشد.

در مقاله‌ی بهترین ابزارها برای شروع برنامه نویسی، با معرفی برخی برنامه‌ها که روند کدزنی را آسان‌تر و لذت‌بخش‌تر می‌کنند، سعی کردیم از بروز باگ‌های ساده جلوگیری کنیم؛ بنابراین، بد نیست که قبل از شروع برنامه‌نویسی در‌کنار این نکات ضروری، ابزارهای لازم را نیز بهتر بشناسید.

۷. از منابع و ابزارهای آنلاین غافل نشوید

در دنیای گسترده‌ی برنامه‌نویسی، خیلی بعید است که در ابتدای یادگیری، نتوانید مشکلاتتان را با استفاده از جست‌وجو یا ابزارهای توسعه‌یافته برای رفع مشکلات متعدد برطرف کنید. بسیاری از افراد در سراسر دنیا تجربه‌ها و راه‌حل‌های خود را در بسترهایی مانند Stack Overflow، یوتیوب، W3schools و بسیاری از جوامع آنلاین دیگر به‌اشتراک گذاشته‌اند؛ پس بهانه‌جویی را کنار بگذارید و از این ابزارهای آنلاین به‌خوبی استفاده کنید.