پوست‌های مختلط

پوست‌های مختلط در ناحیه‌ی T (پیشانی، بینی و چانه) چرب و در بقیه‌ی نواحی خشک هستند؛ بنابراین افرادی با پوست‌های مختلط باید رویکردی دوطرفه را در فصل پاییز در پیش بگیرند. منظور از رویکرد دوطرفه این است که افراد باید نواحی خشک را با محصولات مربوط به پوست خشک و نواحی چرب را با محصولات مخصوص پوست چرب تحت مراقبت قرار دهند؛ البته محصولاتی هم وجود دارند که برای پوست‌های مختلط تهیه شده‌اند و کار مراقبت از پوست را برای این افراد ساده‌تر می‌کنند.

پوست‌های دارای چین‌وچرک‌های ریز

افرادی که پوست آن‌ها نشانه‌هایی از پیری و چین‌وچرک دارد باید در روتین پوستی خود از رتینول‌ها و رتینوئیدها استفاده کنند. این مواد از مشتقات ویتامین A هستند و با تحریک کلاژن، از ایجاد چین‌وچروک روی پوست و عمیق‌ترشدن چروک‌های ریز جلوگیری می‌کنند. رتینوئیدها و رتینول‌ها با لایه‌برداری از لایه‌ی بالایی پوست، حساسیت پوست را درمقابل نور خورشید افزایش می‌دهند؛ بنابراین درصورت استفاده از این مواد، باید مصرف ضدآفتاب‌ها را جدی بگیرید.

نکات طلایی برای مراقبت از پوست در پاییز

همان‌طور که هرچندماه یک‌بار کمد لباس‌های خود را تغییر می‌دهید، باید همین‌کار را با روتین پوستی خود نیز انجام دهید؛ به‌خصوصی زمانی که از فصل گرمی مانند تابستان وارد فصل سرد پاییز می‌شویم. اگر نمی‌خواهید در فصل پاییز با دیدن پوست کدر و کم‌آب خود در آیینه، دچار ناامیدی و ناراحتی شوید، نکات مراقبت از پوست در پاییز را که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم، مدنظر قرار دهید:

استفاده از روغن‌ها را شروع کنید

پوست شما در پاییز مقدار زیادی از رطوبت خود را ازدست می‌دهد. این موضوع باعث می‌شود که حتی اگر پوست چربی هم دارید با مشکل کم‌آبی پوست مواجه شوید. برای مقابله با این مشکل بهتر است روغن‌های مناسب را وارد روتین پوستی خود کنید. استفاده از روغن برای افرادی با پوست چرب شاید کمی عجیب و غیرمنطقی به‌نظر برسد؛ اما اگر روغن مناسب با پوست خود را انتخاب کنید هیچ مشکلی از بابت جوش نخواهید داشت.

ویتامین C را فراموش نکنید

اگر می‌خواهید پوست درخشانی داشته باشید، استفاده از محصولات حاوی ویتامین C را فراموش نکنید. ویتامین C با تحریک کلاژن باعث می‌شود تا پوست شما بهتر بتواند رطوبت را در خود حفظ کند. استفاده از این ویتامین به پوست کمک می‌کند تا بتواند آسیب‌های طولانی‌مدت را ترمیم کند و ظاهر شاداب‌تر و زیباتری به‌ خود بگیرد. به‌خاطر داشته باشید که ویتامین C پوست شما را دربرابر نور آفتاب حساس می‌کند؛ بنابراین درطول مدت استفاده از آن حتما به‌طور منظم از ضدآفتاب استفاده کنید.

از شوینده‌های ملایم‌تر استفاده کنید

با فرارسیدن فصل پاییز و سرما، وقت آن است که شوینده‌های خشن و قوی خود را شوینده‌های ملایم‌تر جایگزین کنید. دلیل چنین تغییری این است که در فصل پاییز پوست شما چربی کم‌تری تولید می‌کند؛ بنابراین استفاده از شوینده‌های ملایم باعث می‌شود تا پوست‌تان دچار خشکی و کشیدگی نشود.

بیشتر از محصولات مرطوب‌کننده استفاده کنید

پوست شما در فصل‌های سرد سال احساس خشکی بیشتری می‌کند؛ مخصوصا در مناطقی مانند اطراف چشم و اطراف لب که پوست ظریف‌تری دارند. با درنظرداشتن این موضوع باید توجه بسیار زیادی به مرطوب‌ نگه‌داشتن پوست‌تان داشته باشید. درکنار کرم‌ها و سرم‌های مرطوب‌کننده، ماسک‌ها نیز تاثیر بسیار زیادی در تامین رطوبت پوست شما خواهند داشت؛ بنابراین از آن‌ها غافل نشوید.

ضدآفتاب را از یاد نبرید

بسیاری از مردم فکر می‌کنند که استفاده از ضدآفتاب در روزهای ابری و بارانی پاییز ضرورتی ندارد؛ اما این تفکر اشتباه است و شما حتی در روزهای ابری هم در معرض تابش پرتو فرابنفش خورشید قرار دارید. فراموش نکنید که ضدآفتاب با محافظت از پوست شما دربرابر پرتوهای مضر آفتاب، از پیری پوست جلوگیری می‌کند؛ بنابراین علاوه بر صورت، به تمامی قسمت‌های بدن خود که در معرض نور خوشید هستند هم ضدآفتاب بزنید.