مرکز آمار می‌گوید تعداد مشترکان اینترنت ثابت از حدود ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار در سال ۹۶ به حدود ۱۱ میلیون در پاییز امسال رسیده است. برآورد این میزان ناچیز رشد در طول ۶ سال درحالی است که گزارش‌های پیشین رگولاتوری حاکی از از رشد کمتر از دو درصدی اینترنت ثابت و تاییدکننده ضعف زیرساختی جدی در این زمینه است.

«گزارش وضعیت اجتماعی و فرهنگی کشور» مربوط به پاییز ۱۴۰۲ که به‌تازگی منتشر شده علاوه بر پرداختن به آمار مرگ‌ومیر، آسیب‌ها و وضعیت اقتصادی و فرهنگی، در فصلی جداگانه به «رسانه و فضای مجازی» پرداخته است. در این فصل آماری از شمار مشترکان تلفن همراه، اینترنت ثابت و سیار، تعداد رسانه‌های آنلاین و میزان گذران وقت افراد در فضای مجازی ارائه شده است.

ریزش ۶۸ هزار مشترک اینترنت ثابت از پاییز پارسال تا پاییز امسال

مرکز آمار ایران با استفاده از داده‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات می‌گوید در طول سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۱ تعداد مشتركان اینترنت پهن‌باند ثابت از ۹ میلیون و ۷۸۵ هزار و ۵۴۱ مشترک به ۱۱ میلیون و ۵۴ هزار و ۴۵۳ مشترک رسیده است.

ضریب نفوذ اینترنت پهن‌باند ثابت از ۱۲.۲۴ در سال ۱۳۹۶ به ۱۳.۵ در سال ۱۴۰۱ رسیده که حاکی از رشدی کمتر از ۱ درصد است

طی این دوره ضریب نفوذ اینترنت پهن‌باند ثابت از ۱۲.۲۴ در سال ۱۳۹۶ به ۱۳.۵ در سال ۱۴۰۱ رسیده که حاکی از رشدی کمتر از ۱ درصد است. در پاییز امسال تعداد مشتركان اینترنت پهن باند ثابت به ۱۱ میلیون و ۱۱ هزار و ۳۱۶ مشترک مشترک و ضریب نفوذ آن به ۱۲.۹۰ رسیده است.

طرح آمارگیری برخورداری خانوارها و استفاده افراد از فناوری اطلاعات و ارتباطات هم تایید می‌کند که شمار مشترکان اینترنت ثابت در نقاط شهری و روستایی در طول سال‌های گذشته ریزش کرده و در عوض بر تعداد مشترکان اینترنت پهن‌باند سیار افزوده شده است.