شرکت‌های بزرگ فناوری در چند وقت گذشته وارد رقابت در زمینه هوش مصنوعی شده‌اند و در حال خرید استارتاپ‌های این حوزه هستند. اخیراً در گزارشی گفته‌شده بود که اپل با خرید 21 استارتاپ، بیشترین شرکت‌های حوزه هوش‌مصنوعی را نسبت به رقبا خود خریده است. حالا کمیسیون تجارت فدرال ایالات متحده (FTC) اعلام کرده که در حال بررسی سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ روی استارتاپ‌های هو‌ش مصنو‌عی است.

FTC بیشتر روی سه مورد از سرمایه‌گذاری‌های چند میلیارد دلاری روی استارتاپ‌های هو‌ش مصنو‌عی متمرکز است: سرمایه‌گذاری‌های مایکروسافت روی OpenAI و آمازون و گوگل روی هوش مصنوعی Anthropic. در حالی که سرمایه‌گذاری‌های عمده دیگری نیز ممکن است در این حوزه وجود داشته باشد، اما این موارد بزرگ‌ترین نمونه‌ها هستند.

به‌طور خاص، FTC در تحقیقات خود تلاش دارد تا در مورد عملکرد داخلی این شرکت‌ها با یکدیگر و نحوه تأثیر آن‌ها بر پیشرفت هوش مصنوعی اطلاعات کسب کند. تحقیقات مربوط به این شرکت‌ها، به قانون‌گذاران کمک می‌کند تا قوانین معقولانه‌ای در مورد توسعه فناوری هوش مصنوعی تدوین کنند.

«لینا ام. خان»، رئیس FTC می‌گوید:

«مطالعه ما مشخص خواهد کرد که آیا سرمایه‌گذاری‌ها و مشارکت‌هایی که توسط شرکت‌های مسلط انجام می‌شود، خطر تحریف نوآوری و تضعیف رقابت منصفانه را به‌همراه دارند یا خیر.»

مایکروسافت، آمازون و گوگل با تحقیقات ضدرقابتی چندان غریبه نیستند و حالا به‌نظر می‌رسد که با چالش جدید دیگری نیز مواجه شده‌اند. شرکت‌ها معمولاً برای کسب سود بیشتر دست به خرید استارتاپ‌های کوچک می‌زنند، بنابراین، این احتمال وجود دارد که یکی از این شرکت‌ها برای جلوتر ماندن از رقبای خود، روش‌های فریبنده یا ظالمانه‌ای را دنبال کند. از سویی دیگر، این تحقیق می‌تواند منجر به قوانین محکمی در مورد شرکت‌های بزرگ شود که روی استارتاپ‌های هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری می‌کنند.

شرکت‌ها از زمان دریافت دستور مربوطه از سوی FTC، چهل و پنج روز فرصت خواهند داشت تا نسبت به آن پاسخ دهند.