ایده های مختلفی در مورد چگونگی تقسیم آفریقا وجود دارد. در یک سناریو، بخش بزرگی از صفحه سومالی از بقیه قاره آفریقا جدا شده و دریایی بین آنها تشکیل می شود. توده زمین جدید شامل سومالی، اریتره، جیبوتی و بخش‌های شرقی اتیوپی، کنیا، تانزانیا و موزامبیک خواهد بود. در سناریویی دیگر، تنها شرق تانزانیا و موزامبیک از آفریقا جدا خواهند شد.

به گفته ابینگر، ممکن است گسلی که در اتیوپی و کنیا وجود دارد از هم بپاشد و ظرف یک تا پنج میلیون سال آینده یک صفحه سومالی جدید ایجاد کند. اگرچه به گفته وی، آفریقا را نمی توان به دو بخش تقسیم کرد. نیروهای زمین شناسی که باعث شکاف می شوند ممکن است برای جدا کردن صفحات سومالی و نوبی بسیار کند عمل کنند.

بر اساس یک بررسی در سال 2022 که در مجله GSA Today منتشر شد، یک نمونه قابل توجه از شکاف شکست خورده در جهان، شکاف بین قاره ای است که در یک منحنی از منطقه مرکزی شمال غربی آمریکای شمالی عبور می کند.

شاخه شرقی کافتی شرق آفریقا یک کافتی شکست خورده است، اگرچه شاخه غربی هنوز فعال است. چیزی که ما نمی دانیم این است که آیا سرعت شکافتن با همان سرعت ادامه می یابد تا یک حوضه اقیانوسی مانند دریای سرخ ایجاد شود و سپس به چیزی شبیه به یک نسخه کوچکتر از اقیانوس اطلس تبدیل شود یا اینکه ممکن است قاره آفریقا از هم جدا شده باشد. “، مک دونالد گفت.