فناوری ترکیب موج میلی‌متری و ماژول فرستنده‌گیرنده‌ی ۶ گیگاهرتزی در مودم جدید کوالکام، باعث کاهش ۲۵ درصدی در ابعاد و ۲۰ درصدی در مصرف انرژی آن می‌شود. انتظار می‌رود که مدل‌های پایه و پلاس آیفون ۱۶ همچنان از مودم X70 استفاده کنند.

لنز چهارمنشوری

انتظار می‌رود آیفون ۱۶ پرو و پرو مکس دارای زوم اپتیکال پنج برابری باشند که در حال حاضر اختصاصی آیفون ۱۵ پرو مکس است. از طرف دیگر، آیفون ۱۵ پرو قدرت زوم اپتیکال تا سه برابری دارد که مشابه آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرو مکس است.

سیستم لنز چهار منشوری (Tetraprism) اپل دارای طراحی تاشده است که به آن امکان می‌دهد که به‌خوبی در داخل گوشی قرار گیرد و زوم اپتیکال تا ۵ برابر و زوم دیجیتال تا ۲۵ برابر را فراهم کند.

فناوری میکرو-لنز

اپل در نظر دارد از فناوری میکرو-لنز برای حفظ یا افزایش روشنایی صفحه‌نمایش‌های OLED در سری آیفون ۱۶ استفاده کند و در عین حال مصرف انرژی آن‌ها را کاهش دهد.

صفحه‌نمایش آیفون ۱۶ روشنایی خیره‌کننده‌ای خواهد داشت

فناوری میکرو-لنز با استفاده از الگوی یکنواخت میلیاردها لنز درون پنل، باعث کاهش بازتاب‌های داخلی می‌شود.

میکرو-لنزها نور برگشتی از داخل پنل را دوباره به‌سمت سطح نمایشگر بازتاب می‌دهند که می‌تواند به افزایش شدت‌ روشنایی با حفظ انرژی مصرفی منجر شود و میزان روشنایی در پنل‌های OLED معمولی را با مصرف انرژی کمتری ارائه می‌دهد.

انتظار می‌رود که اکشن باتن به مدل‌های پایه‌ی آیفون ۱۶ نیز اضافه شود. دکمه‌ی اکشن در تمام مدل‌های آیفون ۱۶، قابلیت‌های مشابهی با نسل قبلی خواهد داشت.

اکشن باتن می‌تواند وظایف متعددی از جمله فعال کردن چراغ‌قوه، باز کردن دوربین، راه‌اندازی یک میان‌بر، فعال یا غیرفعال کردن حالت Focus، استفاده از ترجمه، روشن یا خاموش کردن حالت بی‌صدا و کارهای دیگر را انجام دهد.

هوش مصنوعی مولد

هوش مصنوعی مولد ممکن است فقط به سری آیفون ۱۶ محدود شود

گفته می‌شود که با انتشار iOS 18، اپل قرار است ویژگی‌های جدیدی را که توسط مدل‌های زبانی بزرگ پشتیبانی می‌شوند، معرفی کند. ویژگی‌های جدید هوش مصنوعی مولد شاید به آیفون ۱۶ محدود شود.

اپل در حال توسعه‌ی مجموعه‌ای گسترده از ویژگی‌هایی است که از هوش مصنوعی مولد استفاده می‌کنند، از جمله نسخه‌ی هوشمندتری از Siri، تعاملات بهبودیافته بین Siri و اپلیکیشن پیام‌رسانی، ساخت پلی‌لیست‌های خودکار در اپل موزیک و تولید محتوا.

طراحی حرارتی جدید

ظاهراً خالق مک بوک در حال تلاش برای به‌کارگیری سیستم حرارتی گرافن برای خانواده‌ی آیفون ۱۶ است، در حالی که شاید قاب فلزی برای باتری‌ مدل‌های ‌پرو در نظر گرفته شود تا از گرم شدن زیاد جلوگیری کند.