اتحادیه‌ی اروپا روز چهارشنبه اعلام کرد که از ماه آینده تعرفه‌های اضافی بر خودرو های برقی وارداتی از چین اعمال خواهد کرد. این عوارض جدید افزون‌بر تعرفه‌ی ۱۰ درصدی فعلی است که این اتحادیه درحال‌حاضر بر تمامی وسایل نقلیه‌ی وارداتی وضع می‌کند.

افزایش تعرفه‌ها پیروِ تحقیقاتی از اتحادیه‌ی اروپا است که نشان می‌دهد تولیدکنندگان خودروهای برقی در چین با بهره‌گیری از یارانه‌های دولتی ناعادلانه‌، می‌توانند تولیداتشان را به قیمت‌های به‌مراتب ارزان‌تر از رقبا بفروشند.

طبق بیانیه‌ی مطبوعاتی اتحادیه‌ی اروپا، هدف تعرفه‌های اضافی وضع‌شده که از ۱۷٫۴ درصد برای بی‌وای‌دی و ۲۰ درصد برای جیلی و ۳۸٫۱ درصد برای سایک موتور متغیرند، از‌بین‌بردن «برتری رقابتی ناعادلانه‌ی چشمگیری» است که هم‌اکنون خودروهای چینی از آن بهره می‌برند.

اتحادیه‌ی اروپا در وضع قوانین سفت‌وسخت‌تر برای خودروسازان چینی تنها نیست. ماه گذشته ایالات متحده تعرفه‌ی ورودی خودروهای برقی ساخت چین را از ۲۵ به ۱۰۰ درصد افزایش داد.

اقدامات کشورهای غربی به‌دنبال هراس از اشباع‌شدن بازارهایشان با خودروهای برقی ارزان چینی و به‌دنبال آن به‌خطر‌افتادن خودروسازان داخلی صورت می‌گیرد.

چین با افزایش تعرفه‌های اتحادیه‌ی اروپا به‌شدت مخالفت کرده است. وزارت بازرگانی این کشور اتحادیه‌ی اروپا را به «نادیده‌گرفتن حقایق و قوانین سازمان تجارت جهانی» و نادیده‌گرفتن اعتراض‌های چین و بسیاری از کشورهای عضو اتحادیه‌ی اروپا و صنایع آن متهم کرده است.