اسپیس ایکس چندین ارتقاء را برای دومین موشک غول پیکر استارشیپ خود رونمایی خواهد کرد. از جمله این پیشرفت ها می توان به تغییر اساسی در جداسازی دو مرحله موشک، ارتقای پیشرانه و سکوی پرتاب تقویت شده با مقاومت بهتر در برابر اشتعال 33 موتور اصلی موشک اشاره کرد.

طبق گزارش Orez Technica، الون ماسکبنیانگذار و مدیر عامل اسپیس ایکس اخیراً گفت: «در واقع بین آخرین پرواز استارشیپ و پرواز بعدی، تغییرات زیادی وجود دارد، بیش از هزار. در نتیجه معتقدم احتمال موفقیت پرواز پیش رو و رسیدن به مدار بسیار بیشتر از پرواز قبلی است. شاید 60 درصد. این بستگی به عملکرد ما در مرحله جداسازی (فازهای موشکی) دارد.»

ماسک در گفتگوی هفته گذشته خود با برخی از تغییرات راکت استارشیپ صحبت کرد اشلی ونساین روزنامه نگار آمریکایی در توییتر اسپیس توضیح داد. او گفت که موشک Starship بعدی و سکوی پرتاب ارتقا یافته آن در تاسیسات Starbase در جنوب تگزاس باید برای پرواز آزمایشی بعدی ظرف شش هفته آینده آماده شود. این بهترین برآورد ما در حال حاضر است.”

موشک استارشیپ به گونه ای طراحی شده است که کاملا قابل استفاده مجدد باشد و اسپیس ایکس قصد دارد از آن برای حمل ماهواره به مدار، ساخت تانکرهای سوخت و انبارهای سوخت فضایی و در نهایت حمل محموله و خدمه به ماه و مریخ استفاده کند. هدف بلند مدت اسپیس ایکس جایگزینی موشک فالکون 9 و کپسول مسافربری دراگون با استارشیپ است.

مقامات اسپیس ایکس از نتایج اولین پرواز آزمایشی کامل استارشیپ در 20 آوریل خوشحال بودند. در این پرواز، فضاپیما به ارتفاع تقریبی 38 کیلومتری رسید و پس از از کار افتادن چندین موتور و از بین رفتن سیستم هدایت موشک، از کنترل خارج شد. در آن پرتاب آزمایشی، با پرواز این موشک از 120 متری زمین و تولید نزدیک به 15 میلیون پوند نیروی رانش از موتورهای رپتور، رکورد بزرگترین و قدرتمندترین وسیله پرتابی که تاکنون پرواز کرده است برای استارشیپ ثبت شد.

کشتی ستاره ای به دو قسمت تقسیم می شود. مرحله تقویت کننده که Super Heavy نام دارد با 33 موتور رپتور که برای راندن موشک به جو زمین طراحی شده است و مرحله فوقانی 6 موتوره یا Starship که پس از جدا شدن از Super Heavy وظیفه رسیدن به سرعت مداری را بر عهده می گیرد. در مأموریت های عملیاتی، از مرحله بالایی کشتی می توان به عنوان تانکر سوخت، حامل بار یا کابین خدمه استفاده کرد.

یکی از مهمترین تغییراتی که SpaceX در طراحی Starship اعمال کرد، روش جداسازی تقویت کننده از مرحله فوقانی بود. رویدادی که تقریباً سه دقیقه پس از برخاستن رخ می دهد. در یک پرواز آزمایشی سه ماه قبل، سفینه فضایی نتوانسته بود به مرحله جداسازی برسد.

به گفته ماسک، SpaceX به دنبال ایجاد یک تغییر دیرهنگام است که واقعاً بر نحوه تقسیم مراحل تأثیر می گذارد. این تغییر از طرحی به نام «فازینگ داغ» استفاده می‌کند. این بدان معناست که وقتی موتورهای مرحله اول هنوز روشن هستند، موتورهای مرحله بالایی روشن هستند.