با انواع مختلف انکولوژیست ها آشنا شوید

به دلیل ماهیت چندوجهی سرطان، انکولوژیست ها نیز انواع مختلفی دارند. برخی از این پزشکان فقط در درمان های خاصی تخصص دارند و برخی دیگر فقط انواع خاصی از سرطان را درمان می کنند. در ادامه مقاله شما را با انواع انکولوژیست ها و تخصص هر یک از آنها آشنا می کنیم.

انکولوژیست جراحی

انکولوژیست جراحی متخصصی است که از روش های جراحی برای درمان انواع سرطان استفاده می کند. جراحی سرطان زمانی استفاده می شود که بیماری گسترش نیافته و پزشک معالج می تواند با برداشتن تومور و بافت اطراف آن بیماری را کنترل کند.

انکولوژیست های جراحی علاوه بر تشخیص نوع و درجه پیشرفت بیماری و جراحی بیماران سرطانی، در مراحل پس از درمان نیز در کنار بیماران خود هستند و در این مراحل آنها و خانواده هایشان را همراهی می کنند.

انکولوژیست پزشکی

پزشکان گاهی اوقات از روش هایی مانند درمان دارویی، شیمی درمانی، ایمونوتراپی، درمان های هورمونی و سایر درمان های هدفمند برای درمان بیماران سرطانی استفاده می کنند. پزشکانی که از این روش ها برای درمان بیماران خود استفاده می کنند، انکولوژیست پزشکی نامیده می شوند و اغلب به عنوان پزشکان اولیه سرطان شناخته می شوند.

اگر یک بیمار سرطانی در مراحل پیشرفته بیماری باشد و روش‌های درمانی مؤثر نباشد، یک متخصص سرطان‌شناسی پزشکی از مراقبت تسکینی برای کمک به آن فرد استفاده می‌کند. اکثر انکولوژیست های پزشکی در زمینه هماتولوژی تخصص دارند.

رادیولوژیست انکولوژیست

به پزشکانی که دوره رزیدنتی پزشکی (رزیدنتی) و فلوشیپ را در پرتو انکولوژی گذرانده اند، رادیاتونکولوژیست می گویند. این گروه از پزشکان از پرتو درمانی مناسب برای درمان سرطان استفاده می کنند.

متخصصان پرتودرمانی پس از نقشه برداری از قسمت هایی از بدن بیمار که قرار است تحت پرتو درمانی قرار گیرند، میزان پرتو و تعداد جلسات درمانی مورد نیاز بیمار را تعیین می کنند.

تعداد زیادی از بیماران سرطانی تحت پرتودرمانی قرار می گیرند. این امر باعث افزایش مشارکت انکولوژیست های پرتودرمانی در درمان انواع سرطان شد و راه را برای توسعه روش های جدید در این زمینه هموار کرد.

در حال حاضر این پزشکان از روش های جدید و بسیار موثری مانند رادیوتراپی استریوتاکتیک استفاده می کنند که علاوه بر درمان تومورهای اولیه، برای سرطان هایی که سایر قسمت های بدن را نیز درگیر کرده اند، استفاده می شود.

انکولوژیست زنان و زایمان

متخصصین زنان و زایمان پس از گذراندن دوره های تخصصی درمان بیماری های انکولوژیک زنان به کار خود به عنوان انکولوژیست زنان ادامه می دهند. این پزشکان متخصص در درمان سرطان هایی مانند سرطان تخمدان، سرطان رحم و سرطان دهانه رحم هستند و برای این کار از روش های درمانی مختلف مانند درمان دارویی و حتی جراحی استفاده می کنند.

انکولوژیست های زنان علاوه بر درمان انواع سرطان در زنان، در درمان بیماری ها و اختلالات زنان نیز تخصص دارند. ناهماهنگی پوشش داخلی رحم (اندومتریوز) و تومور فیبروئید (تومور خوش خیم) از جمله بیماری هایی هستند که این گروه از متخصصان سرطان می توانند بهترین درمان را برای آنها ارائه دهند.

انکولوژیست کودکان

سرطان خون (لوسمی)، تومور بدخیم استخوان (استئوسارکوم)، سارکوم یوینگ و انواع تومورهای مغزی در کودکان از جمله بیماری هایی هستند که در دوران کودکی و نوجوانی ظاهر می شوند. در چنین شرایطی، انکولوژیست های کودکان بهترین گزینه برای کمک به این بیماران و خانواده هایشان هستند.

سرطان های دوران کودکی معمولا بین تولد تا 18 سالگی ظاهر می شوند. اما گاهی این بیماری ها بزرگسالان را نیز درگیر می کند. در چنین شرایطی، افراد ممکن است ترجیح دهند که یک انکولوژیست اطفال درمان آنها را بر عهده بگیرد. زیرا این پزشکان تجربه و مهارت زیادی در زمینه درمان سرطان در کودکان دارند.

انکولوژیست مغز و اعصاب

انکولوژیست های مغز و اعصاب بیماران مبتلا به سرطان مغز و نخاع یا افرادی که تومورهای سرطانی آنها بر سیستم عصبی آنها تأثیر گذاشته است را درمان می کنند. این پزشکان تجربه و دانش کافی در این زمینه دارند و از روش های مختلف و تخصصی برای درمان بیماران سرطانی استفاده می کنند.

گاهی اوقات بیماران با عوارض عصبی ناشی از درمان مورد استفاده برای سرطان دست و پنجه نرم می کنند. در چنین شرایطی، متخصصان مغز و اعصاب وارد عمل شده و اقدامات لازم را برای به حداقل رساندن این عوارض انجام می دهند.

انکولوژیست سالمندان

همانطور که سرطان های کودکان توسط انکولوژیست های اطفال درمان می شود، افراد مسن مبتلا به انواع مختلف سرطان دست و پنجه نیز توسط متخصصان سرطان سالمندان مراقبت می شوند.

سالمندان بالای 65 سال که از انواع سرطان رنج می برند نیاز به مراقبت های ویژه و حتی درمان دارند. انکولوژیست های سالمندان با دانش کافی در این زمینه بهترین روش های درمانی و مراقبتی را برای این دسته از بیماران قضاوت می کنند.

انکولوژیست اورولوژی

انکولوژیست های اورولوژی در درمان سرطان دستگاه ادراری در مردان و زنان تخصص دارند. سیستم ادراری انسان شامل پروستات، کلیه ها، مثانه، آلت تناسلی و بیضه ها است و می تواند در انواع سرطان ها نقش داشته باشد که هر کدام شرایط خاص خود را دارند و بر این اساس نیاز به درمان خاصی دارند.