امریه سربازی یعنی شخص به‌جای اینکه دوران خدمت خود را در پادگان باشد، آن را در سازمان‌ها و نهادهای دولتی یا برخی شرکت‌ها بگذراند. امریه درواقع امکانی است که فرد لباس نظامی نپوشد و دوران سربازی خود را به کسب تجربه در یک شغل بگذارند. البته سرباز امریه هم باید مثل همه سربازان دو ماه آموزشی را بگذراند و دوران خدمت به‌صورت امریه بیشتر از خدمت عادی در پادگان است و ۲۴ ماه طول می‌کشد.

برای پذیرش در امریه همچنین نباید هیچ کدام از تسهیلات معافیت سربازی یا کسری خدمت را استفاده کنید.

سازمان‌ها و نهادها هر سال شرایط و ظرفیت پذیرفتن امریه را اعلام می‌کنند یا اعلام می‌کنند که امریه نمی‌پذیرند. امسال سازمان اداری استخدامی، دانشگاه تهران، مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران، وزارت کار، کمیته امداد، سازمان آموزش و پرورش و شرکت‌های دانش‌بنیان شرایط امریه‌شان را اعلام کرده‌اند.

متقاضیان امریه سربازی باید یک سری شرایط عمومی و اختصاصی داشته باشند. از جمله شرایط عمومی عدم سابقه کیفری، عدم اعتیاد به مواد مخدر و روان‌گردان، عدم غیبت از سربازی، داشتن تابعیت ایرانی، اعتقاد به اسلام یا یکی از دین‌های پذیرفته‌شده در قوانین کشور و عدم اشتغال در سازمان‌ها و ادارات دولتی است.

پذیرش در امریه برای ارگان‌ها شرط معدل هم دارد و آن‌ها شرایط تحصیلی متفاوتی را اعلام می‌کنند. اما عموماً معدل کارشناسی باید بین ۱۴ تا ۱۸ باشد. به طور کلی بیشتر امریه‌ها برای فارغ‌التحصیلان مدرک کارشناسی ارشد و دکتری است و کمتر کارشناسی را برای امریه می‌پذیرند. دولتی بودن دانشگاه‌ محل فارغ‌التحصیلی هم در پذیرش درخواست امریه مؤثر است.

به‌طور کلی افراد متأهل، خانواده شهید، جانباز و ایثارگر، تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی، سرپرست خانوار، معاف از رزم، استعدادهای برتر علمی، نخبگان و حافظان و قاریان قرآن، ایتام و افراد دارای سابقه فعالیت بسیج برای پذیرفته شدن در امریه اولویت دارند.

سازمان اداری استخدامی

سازمان اداری و استخدامی کشور فروردین امسال شرایط امریه سربازی در سال ۱۴۰۲ در این سازمان را اعلام کرده که طرح «سرباز دولت‌یار» نام دارد. این طرح برای متقاضیانی است که از اول تیر ماه ۱۴۰۲ به خدمت اعزام می‌شوند و می‌توانند با داشتن شرایطی در سازمان‌های دولتی پذیرفته شوند و سربازی خود را در این سازمان‌ها بگذرانند. سازمان اداری و استخدامی کشور، دستگاه‌های تابعه، سازمان ملی بهره‌وری ایران و مرکز آموزش مدیریت دولتی این افراد را می‌پذیرد.

پذیرفته شدن امریه در این سازمان شرایطی دارد:

  • مدرک تحصیلی دکتری و فوق لیسانس در رشته‌های تحصیلی مرتبط با وظایف و مأموریت‌های سازمان اداری و استخدامی کشور
  • فارغ‌التحصیل دانشگاه‌های مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
  • داشتن حداقل معدل کل ۱۶ برای رشته‌های تحصیلی (فنی و مهندسی) و ۱۷ برای سایر رشته‌ها (موارد استثناء با تأیید کمیته سرمایه انسانی سازمان)
  • کسب حد نصاب امتیاز در مصاحبه کمیته مربوطه سازمان اداری و استخدامی
  • تأیید گزینش و حراست

پس از داشتن این شرایط هم پذیرش درخواست‌ها اولویت‌بندی می‌شود. اولویت با اعضای درجه یک خانواده ایثارگران، افراد بومی شهر تهران و دانشجویان ممتاز است.

امریه دانشگاه تهران

اداره کل منابع انسانی دانشگاه تهران هم در سال ۱۴۰۲ تعداد محدودی نیروی امریه می‌پذیرد. نیروهای مد نظر دانشگاه تهران نیروهای متخصص و نخبه با مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری(غیرپزشکی) هستند که تا تاریخ ۱۰ مرداد می‌توانند به سامانه ثبت نامی مراجعه و درخواست خود را ثبت کنند تا در تاریخ اول آبان امسال اعزام شوند.

شرایط عمومی اعلام شده از سوی دانشگاه تهران این است:

  • جذب نیرو فقط از بین فارغ التحصیلان ممتاز دانشگاه‌های تهران، صنعتی شریف، تربیت مدرس، امیرکبیر، علم و صنعت، شهید بهشتی، خواجه نصیرالدین طوسی و در رشته‌های مورد نیاز صورت می‌پذیرد.
  • از متقاضیان مصاحبه تخصصی و عمومی به عمل خواهد آمد.
  • اگر در هر قسمت از فرایند به‌کارگیری مشخص شود متقاضی واجد شرایط عمومی یا اختصاصی جذب امریه نیست، دانشگاه می‌تواند نسبت به خاتمه خدمت وی و معرفی به ستاد کل نیروهای مسلح اقدام کند.
  • محل جغرافیایی خدمت متقاضیان با توجه به شهر انتخابی مندرج در جدول رشته‌ها خواهد بود.
  • اگر در هر قسمت از فرایند ثبت نام مغایرتی بین اطلاعات ثبت‌شده و اصل مدارک و یا مغایرت رشته تحصیلی با رشته‌‌های مورد نیاز مشاهده شود، درخواست متقاضی حذف می‌شود.
  • تکمیل فرم درخواست پذیرش امریه هیچگونه تعهدی جهت جذب امریه برای دانشگاه تهران ایجاد نمی‌کند.

علاوه بر این‌ها شرایط اختصاصی هم برای جذب امریه دانشگاه تهران اعلام شده است:

ثبت نام از تاریخ ۲ تا ۱۴ مرداد امسال امکان‌پذیر است. اگر داوطلبی قبلاق بخشی از خدمت را گذرانده باشد امکان جذب ندارد. واحد محل خدمت را اداره کل منابع انسانی دانشگاه تعیین می‌کند. حقوق پرداختی برابر با مبلغ اعلامی ستاد کل نیروهای مسلح است.

قبل از اعلام نتیجه مصاحبه عمومی باید از گرفتن برگه اعزام خودداری کنید. اگر برگه سبز دارای غیبت باشد درخواست امریه لغو می‌شود. تصویر صفحات اول، دوم و توضیحات شناسنامه، عکس پرسنلی، آخرین مدرک تحصیلی معتبر و مدارک ایثارگری (درصورت لزوم) با حجم کمتر از ۵ مگابایت برای تکمیل فرم ثبت نام الزامی است.

برای ثبت نام پس از مطالعه شرایط به سایت اداره کل منابع انسانی دانشگاه تهران مراجعه و ثبت نام را شروع کنید.

امریه صنعت نفت

طرح نظام صنعت نفت به طرحی است كه از طريق آن برخی فارغ‌التحصيلان دانشگاهی در رشته‌های مورد نياز صنعت نفت و در مقاطع تحصيلی كارشناسی و كارشناسی ارشد برای گذراندن خدمت نظام وظيفه در اين وزارتخانه به كار گرفته می‌شوند.

هدف این وزارتخانه تأمين بخشی از نيازهای نيروی انسانی شركت‌های تابعه صنعت نفت در مناطق محروم عملياتی و بد آب و هوا است. پس کسانی که در این طرح پذیرفته شوند به این مناطق اعزام خواهند شد.

متقاضيان طرح نظام در صورت تمايل به ثبت نام می‌توانند پس از فارغ‌التحصیلی و شش ماه قبل از تاريخ اعزام در سامانه معاونت منابع انسانی وزارت نفت ثبت نام کنند. مهلت ثبت نام از اول تا دهم ماه‌های زوج است.

متقاضیان اگر فارغ‌التحصیل دانشگاه‌های برتر باشند با معدل ۱۵ کارشناسی و کارشناسی ارشد و در صورت تحصیل در دیگر دانشگاه‌ها با معدل ۱۶ پذیرش می‌شوند. برای اطلاع از شرایط کامل پذیرش درخواست امریه و رشته‌های تحصیلی مورد نیاز در وزارت نفت به سامانه امریه مراجعه کنید.

امریه کمیته امداد

کمیته امداد هم برای گروهی از افراد امریه در نظر گرفته است. علاوه بر شرایط احراز مندرج در طبقه‌بندی مشاغل و شرایط عمومی جذب امریه، متقاضی یکی از این شرایط را باید داشته باشد:

خانواده ایثارگر، افراد تحت پوشش کمیته امداد، افراد تحت پوشش بهزیستی، مشمولین متأهل، مشمولین معاف از رزم، مشمولین متقاضی خدمت در مناطق محروم و دارای ضریب پنج به بالا، عضویت حداقل ۶ ماه در بسیج، عدم وابستگی سببی و نسبی اقوام درجه یک کارکنان رسمی و غیررسمی امداد، نخبگان، استعدادهای برتر، حافظان قرآن، قاریان برتر، ایتام، مدرک تحصیلی لیسانس در رشته‌های تحصیلی مرتبط با وظایف کمیته صرفا در مناطق محروم، داشتن مدرک فوق‌لیسانس و دکتری در رشته‌های مرتبط با وظایف کمیته در مناطق محروم و سایر مناطق، موفقیت در طی مراحل مصاحبه و گزینش امداد.

برای ثبت نام در این امریه به سامانه امداد مراجعه و مدارکتان را بارگذاری کنید.

متقاضی ثبت نام باید بیش از ۳ ماه از اعزام به خدمتش مانده باشد، غیبت نداشته باشد و دوره آموزش نظامی را نگذرانده باشد. ثبت نام کنندگان بر اساس بالاترین تطبیق با شرایط و ضوابط برای شرکت در مصاحبه و گزینش دعوت می‌شوند. اگر متقاضی در یکی از سازمان‌های دولتی آموزش نظامی دیده باشد تقاضایش مورد قبول نیست. حقوق پرداختی به مشمولین امریه مطابق ضوابط ابلاغی ستاد کل نیروهای مسلح خواهد بود.

امریه سربازی در مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی

این مرکز امسال از میان فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد سرباز امریه جذب می‌کند. متقاضیان باید فارغ‌التحصیل رشته‌های بیوتکنولوژی صنعتی و بیوتکنولوژی دارویی و همچنین مسلط به کلیه فرایندهای بیان آنزیم نوترکیب باشند. از شروط دیگر این است که بومی استان تهران و البرز باشند.

اگر این شرایط را دارید و می‌خواهید برای امریه اقدام کنید مشخصات خود را به این آدرس ارسال کنید: molbank.services@gmail.com.

وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی

وزارت کار برای اعزام در اول مهر و اول آذر ۱۴۰۲ سرباز امریه می‌پذیرد. حوزه‌های مورد نظر این وزارتخانه اجتماعی، اقتصادی، کارآفرینی و رفاه در مراکز استان‌ها و شهرستان‌ها است. اگر متقاضی این امریه هستید به سامانه تعاون‌یار مراجعه کنید تا شرایط پذیرش و جذب در ادارات کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان‌ها را ببینید.

این وزارتخانه چهار تاریخ برای اعزام و شروع ثبت نام اعلام کرده که مهلت ثبت نام برای اعزام آذر ماه هنوز باقی است. متقاضیان تا ۴ مهرماه برای ثبت نام فرصت دارند.

علاوه بر شرایط عمومی، پذیرش درخواست امریه در این وزارتخانه شرایط تخصصی زیر را نیاز دارد:

  • مدرک تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد یا دکتری در رشته‌های مرتبط
  • حداقل معدل ۱۵ برای فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های برتر
  • ارائه برگه اعزام به خدمت بدون مهر غیبت یا سابقه خدمت قبلی
  • متقاضیان باید بومی شهرستان مورد تقاضا باشند
  • ارائه نامه رسمی یا یکی از مدارک تأهل، معاف از رزم، نخبه، ایتام، تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی، خانواده شهدا، جانبازان و ایثارگران، بسیجی و قاری قرآن برای جذب در مراکز استان‌ها.

جذب امریه شرکت‌های دانش‌بنیان

شرکت‌های دانش‌بنیان هم امکان جذب سرباز امریه دارند. برای گذراندن سربازی به‌صورت امریه در این شرکت‌ها باید مدرک کارشناسی و بالاتر داشته باشید. همچنین در امتیازبندی شیوه‌نامه‌ی بهره‌مندی دانش‌اموختگان برتر فناور حداقل باید امتیاز ۶۰ را کسب کنید. برگ اعزام به خدمتتان هم نباید مهر غیبت داشته باشد.

اگر می‌خواهید برای این شرکت‌ها درخواست بفرستید حداقل باید سه ماه قبل از اعزام باشد. بهتر است قبل از ارسال درخواست اعزام تقاضای خود را بفرستید تا مراحل احراز شرایط و کسب امتیاز لازم را بگذرانید.

فرایند هم به این صورت است که ابتدا باید مشخصات خود را در سامانه سینا تکمیل کنید. افراد برگزیده مدارک تکمیلی و برگ سبز خود را باید از طریق سامانه امریه شرکت‌های دانش‌بنیان ارسال کنند.

فرد پذیرفته‌شده ابتدا باید دوره آموزشی سربازی را بگذراند و سپس از طریق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به شرکت مورد نظر فرستاده می‌شود.

در مدتی که فرد امریه خود را در شرکت‌های دانش‌بنیان می‌گذراند شرکت هر سه ماه گزارشی از فعالیت و حضور فرد به همراه مستندات پرداخت به معاونت ارسال خواهد کرد.

طرح سرباز معلم وزارت آموزش و پرورش

وزارت آموزش و پرورش هم هر سال شرایط جذب سرباز معلم را اعلام می‌کند. امسال برای متقاضیان اعزام اول تیر و اول شهریور شرایط اعلام شد که ثبت نام برای اعزام اول تیرماه به پایان رسیده است.

برای ثبت نام در این طرح سایت اینترنتی وجود ندارد و متقاضیان باید به‌صورت حضوری به ادارات آموزش و پرورش محل سکونت خود و یا ادارات آموزش و پرورش دولتی استان‌ها به همراه مدارک تحصیلی و فرم درخواست مراجعه کنند.

جذب متقاضی پس از گذراندن دوره آموزشی نظام وظیفه و همچنین مهارت‌آموزی با توجه به نیازهای آموزشی استان انجام می‌شود.

برای ثبت درخواست ابتدا از ظرفیت‌ها در خصوص رشته‌های تحصیلی استان محل سکونت خود مطلع شوید. معمولاً ادارات استان‌ها شرایط جذب سرباز معلم را هر سال اعلام می‌کنند. امسال متقاضیان سرباز معلم باید مدرک کارشناسی و بالاتر داشته باشند.

برای اینکه از شرایط پذیرش سرباز معلم مطلع شوید به سایت آموزش و پرورش استان خودتان مراجعه کنید.