همان‌طور که قبلاً هم گفتیم شواهد اندکی در رابطه با روزه‌داری متناوب ۱: ۲۳ وجود دارد. بااین‌حال به‌عنوان یک رژیم غذایی شدید می‌تواند معایب زیر را دربر داشته باشد:

عامل سوءتغذیه و مشکلات سلامتی

نبود راهبرد تغذیه‌ای در رژیم OMAD معایب زیادی را به دنبال دارد. غذاهایی که روزانه می‌خوریم باید حاوی منبعی از پروتئین وکربوهیدرات‌های غلات کامل، سبزیجات، میوه‌ها، پروتئین‌ها، چربی‌های مفید باشند تا به پیشگیری از بیماری و مدیریت وزن بینجامند.

عدم رعایت رژیم غذایی متعادل می‌تواند به مشکلات سوءتغذیه بینجامند که نتیجه‌ی آن عملکرد ضعیف ایمنی، خستگی و کاهش تراکم استخوان است که می‌تواند به پوکی استخوان منجر شود.

روزه‌داری ۲۳ ساعت در روز همچنین به احساس شدید گرسنگی و هوس‌های مهارنشدنی غذایی می‌انجامد که به معنی مصرف غذاهای مضر است.

بعید است پایدار باشد

شاید در ابتدا از رژیم OMAD پیروی کنید، اما به‌مرور زمان رعایت این رژیم کمرنگ‌تر خواهد شد. رژیم‌های شدید به‌ویژه رژیم‌هایی که ساعت‌های طولانی چیزی نخوردن را دربرمی‌گیرند، لذت‌بخش نیستند و به احساس محرومیت و انزوای اجتماعی در زمان وعده‌های غذایی می‌انجامند. رد کردن یک تکه کیک تولد در محل کار حتی در بهترین حالت کار دشواری است؛ حالا فرض کنید این کار وقتی ۲۳ ساعت غذا نخورده باشید چقدر می‌تواند سخت باشد.

غذا خوردن در یک زمان محدود می‌تواند به رابطه ناسالم با غذا بینجامد و دستیابی و حفظ وزن سالم را دشوار کند.

راه‌حل‌های سریع نتیجه‌بخش نیستند

رژیم غذایی OMAD هم مانند دیگر روش‌های روزه‌دار متناوب به این دلیل جذاب است که نتایج آن به‌سرعت احساس می‌شوند، اما این رژیم غذایی صرفاً روشی رؤیاپردازانه برای افت کالری و کاهش سریع وزن است. با کاهش وزن، بدن شما مکانیزم‌های دفاعی خود را برای مقابله با این روند فعال می‌کند. این واکنش از نیاز اجداد شکارچی گردآورنده انسان برای بقا در دوره‌های طولانی گرسنگی در زمان‌های نبود دسترسی به غذا سرچشمه می‌گیرد.

بیشتر بخوانید:

با وجود گرایش این روزها به رژیم غذایی تک‌وعده‌ای، این رژیم ناپایدار است و به خروجی‌های بهتر کاهش وزن منجر نمی‌شود. عادت‌های قدیمی ما بازمی‌گردند و خود را در حال مبارزه با تغییرات بیولوژیکی می‌بینیم.

به‌طور کلی کاهش وزن موفق به موارد ذیل وابسته است:

  • کاهش وزن به شکل بخش‌های کوچک قابل مدیریت که بتوان آن را حفظ کرد. به‌ویژه دوره‌های کاهش وزن که تابع دوره‌های حفظ وزن هستند و بتوان بر اساس آن‌ها به هدف وزنی خود رسید.
  • اعمال تغییرات تدریجی در سبک زندگی برای شکل‌گیری عادت‌هایی که به اندازه‌ی یک عمر دوام دارند.