اپل سال‌هاست که با آیفون‌های خود یکی از نیروها در بازار گوشی‌های هوشمند بوده است. حتی با فروش کمتر از سامسونگ، این شرکت همچنان درآمد بیشتری کسب می‌کند زیرا مدل‌های گران‌تری را می‌فروشد.

با وجود این موفقیت، برخی از افراد اپل را به خاطر عدم خلاقیت کافی مورد انتقاد قرار می دهند. به عنوان مثال، رقبایی مانند سری گلکسی اس در چند نسل گذشته برای تکمیل تجربه تمام صفحه بدون حاشیه تلاش کرده اند. از سوی دیگر، سری آیفون 12، آیفون 13 و آیفون 14 به دلیل نسبت صفحه نمایش به حاشیه مورد انتقاد قرار گرفته اند. با این حال، طبق گزارش های اخیر، اپل در حال کار با Samsung Display و LG Display برای توسعه نمایشگر OLED بدون حاشیه برای آیفون است.

همانطور که می دانید، اپل ترجیح می دهد به جای تولید، روی توسعه فناوری خود تمرکز کند. این بدان معناست که آنها برای تولید محصولات خود مانند آیفون و مک به تولیدکنندگانی مانند فاکسکان و TSMC متکی هستند. داستان برای فناوری‌های نمایشگر مشابه است. این شرکت صفحه نمایش های خود را نمی سازد، بنابراین با شرکت هایی مانند سامسونگ و ال جی کار می کنند. بنابراین اگر این غول فناوری بخواهد گوشی با نمایشگر OLED بدون حاشیه بسازد، باید با این رقبا همکاری کند.

با این حال، ایجاد یک آیفون بدون حاشیه کار ساده ای نیست. برای رسیدن به این هدف، اپل باید تمام وسایل الکترونیکی را که در حال حاضر در قاب قرار دارند، به زیر صفحه نمایش منتقل کند. این امر مستلزم پیشرفت‌های عمده در دو فناوری به نام‌های “کاپسوله کردن لایه نازک” و دوربین زیر پنل است. TFE مانند یک پوشش محافظ برای صفحه نمایش است که از چندین لایه نازک از مواد خاص ساخته شده است. این “پوشش” صفحه نمایش OLED را در برابر رطوبت و آسیب اکسیژن محافظت می کند. اپل می‌خواهد این لایه‌های محافظ حتی نازک‌تر از آنچه اکنون هستند باشند.

به این ترتیب، این شرکت قصد دارد نه تنها با نازک کردن قاب ها با یک طرح مداری ساده، بلکه با قرار دادن سنسورهایی مانند دوربین جلو و Face ID در زیر صفحه نمایش، به یک تجربه تمام صفحه دست یابد. اگرچه فناوری مشابه در حال حاضر در برخی از مدل‌های اندرویدی استفاده می‌شود، اما وضوح تصویر به دلیل لایه‌های نازک ناکافی صفحه نمایش کافی نیست. این می تواند برای گوشی هایی که به کیفیت دوربین خود معروف هستند مشکل ساز باشد. این فقط اپل نیست. دیگر بازیگران اصلی مانند سامسونگ، هواوی و ویوو نیز معتقدند که این فناوری قبل از اینکه برای مدل‌های پیشرفته آماده شود، نیاز به توسعه بیشتری دارد.

علاوه بر این، نگرانی های دیگری نیز وجود دارد که باید برطرف شود. طبق گزارش ها، اپل نگران تداخل احتمالی آنتن است، که یک مسئله حیاتی است. پلاستیک یک ماده عالی برای انتقال سیگنال است، به همین دلیل است که می توانیم خطوط پلاستیکی را روی قاب های فولادی ضد زنگ مورد استفاده در آیفون پیدا کنیم. با این حال، این خطوط در گذشته به دلیل تأثیر منفی روی دوام گوشی مورد انتقاد قرار گرفته بودند. با وجود استفاده از قاب های پلاستیکی روی نمایشگر برای ترافیک روان، این ممکن است برای حل مشکل کافی نباشد.

آنتن‌های متحرک زیر نمایشگر می‌توانند با سیگنال‌های سلولی و Wi-Fi تداخل داشته باشند و عوارض بیشتری ایجاد کنند. در نتیجه، توسعه آیفون بدون قاب مورد انتظار ممکن است مدت زیادی طول بکشد تا تکمیل شود. در نتیجه، برنامه های اپل برای عرضه یک گوشی هوشمند با صفحه نمایش OLED بدون حاشیه مشخص نیست. با این حال، گزارش ها حاکی از آن است که این شرکت فعالانه با Samsung Display و LG Display برای غلبه بر این چالش های فنی کار می کند. در صورت موفقیت، آیفون بدون حاشیه اپل بدون شک یک نوآوری قابل توجه در بازار گوشی های هوشمند خواهد بود.

منبع

به این پست امتیاز دهید