اپل و اسپاتیفای این هفته با ادامه پرونده ضد انحصار اتحادیه اروپا به دادگاه بازگشتند. اتحادیه اروپا رأی اولیه را در سال 2021 اعلام کرد و گفت که اپ استور به طور ناعادلانه ای اپل موزیک را از Spotify و سایر سرویس های پخش موسیقی برتری می دهد.

اوایل صبح امروز، وکلای اپل در دادگاه استدلال کردند که این شرکت در دو سال گذشته به نگرانی‌های مربوط به رقابت پرداخته است و نیازی به ایجاد تغییرات بیشتری در اپ استور نیست. اسپاتیفای در بیانیه ای اعلام کرد که آخرین تغییرات در قوانین اپ استور «فقط برای نمایش» است و رویکرد اصلی ضد رقابتی اپل را تغییر نمی دهد.

اگر دادگاه حکم به نقض قوانین اتحادیه اروپا بدهد، اپل احتمالا با جریمه سنگینی روبرو خواهد شد. در حال حاضر مشخص نیست که تحقیقات اروپایی چه زمانی به پایان می رسد.

طبق گزارش 9to5Mac، اتحادیه اروپا در اوایل سال 2023 بخشی از شکایت خود را که مربوط به حق اپل برای دریافت هزینه از خدمات دیجیتال و الزام به استفاده از سیستم خرید درون برنامه ای خود بود، پس گرفت. اکنون این شکایت بر این تمرکز دارد که اپل به برنامه‌ها اجازه نمی‌دهد از روش‌های جایگزین برای تامین امنیت اشتراک (مانند مرورگرهای وب) مطلع شوند.

همانطور که وکلای اپل می گویند، از سال 2021، این شرکت به تدریج سیاست های خود را تجدید نظر کرد تا برنامه های Reader میزبان یک پیوند خارجی برای ایجاد یا مدیریت حساب های کاربری باشند.

Spotify معتقد است که تغییرات اپ استور به مسائل اصلی پرونده رسیدگی نمی کند و اتحادیه اروپا باید اپل را جریمه کند: “این قوانین هنوز هم وجود دارد و تغییرات ادعایی اپل در واقع چیزی را تغییر نمی دهد و فقط برای نمایش است.” ما از کمیسیون اروپا حمایت می کنیم و معتقدیم که کیفرخواست دادگاه به اقدامات تجاری ناعادلانه اپل می پردازد.”