دادگاهی در آمریکا با درخواست اپل برای توقف موقتی تغییراتی موافقت کرد که این شرکت مجبور است در اپ استور اعمال کند. به‌موجب حکم پیشین دادگاه استیناف ایالات متحده، اپل باید دسته‌ای از قوانین اپ استور را لغو کند که دادگاه آن‌ها را به‌عنوان «اقدام ضد راهبری» دانسته است. پس از لغو این قوانین، توسعه‌دهندگان خواهند توانست سیستم پرداخت متفرقه را به اپلیکیشن‌های خود اضافه کنند.

حکم دادگاه استیناف ۹۰ روز متوقف می‌شود تا اپل پرونده را به دیوان عالی ایالات متحده ببرد. تولیدکننده‌ی آیفون در تلاش است ازطریق دیوان عالی آمریکا، حکم صادرشده‌ی دادگاه استیناف را لغو کند.

به‌گزارش ورج، اپل به توسعه‌دهندگان اجازه نمی‌دهد تا کاربرانشان را به‌سمت سیستم‌های پرداخت متفرقه هدایت کنند. بدین‌ترتیب، تمامی کاربران سرویس‌های اشتراکی را ازطریق سیستم مالی اپ استور تهیه می‌کنند تا اپل کارمزد دریافت کند. این گفته برای خریدهای درون‌برنامه‌ای نیز صدق می‌کند.

دادگاهی منطقه‌ای در آمریکا پس از تحقیقات گسترده به این نتیجه رسید که رویکرد اپل در‌قبال iOS ضدرقابتی نیست؛ اما این شرکت باید استفاده از سیستم‌های پرداخت متفرقه را برای توسعه‌دهندگان امکان‌پذیر کند.

فعلاً مشخص نیست که دیوان عالی آمریکا با درخواست اپل برای رسیدگی به پرونده موافقت می‌کند یا نه. در‌صورت مخالفت دیوان عالی، اپل باید تغییرات را اِعمال کند. اگر دیوان عالی پرونده را دراختیار بگیرد، اِعمال تغییرات تا زمان صدور حکم دیوان عالی به‌تعویق خواهد افتاد.

وکلای اپیک گیمز، بزرگ‌ترین منتقد سیاست‌های اپ استور، می‌گویند ادعاهای اپل برای بررسی به‌واسطه‌ی دیوان عالی واجد‌شرایط نیستند. تیم سوئینی، مدیرعامل اپیک گیمز، در توییتی گفته است که برقراری عدالت باردیگر به تأخیر افتاد.

قاضی دادگاه استیناف حوزه‌ی نهم ایالات متحده با وجود پذیرش درخواست اپل می‌گوید که کوپرتینویی‌ها با تلاش برای انتقال پرونده به دیوان عالی، یافته‌های دادگاه را نادیده می‌گیرند. او می‌گوید با در‌نظر‌گرفتن استدلال‌ها و یافته‌های دادگاه استیناف، ادعاهای اپل با کوچک‌ترین تحقیق رد می‌شوند.

حکم اولیه‌ی دادگاه اپل و اپیک گیمز که به لغو قوانین مذکور اپ استور اشاره کرده بود، در تابستان ۲۰۲۱ صادر شد. اپل و اپیک گیمز سریعاً درخواست تجدیدنظر ثبت کردند و چند ماه پیش دادگاه استیناف حوز‌ه‌ی نهم، حکم اولیه را تأیید کرد. اکنون اپل می‌خواهد دیوان عالی آمریکا نیز نگاهی به پرونده بیندازد.