برخلاف غول های فناوری تشنه داده مانند گوگل و مایکروسافت، اپل مدت هاست که خود را به عنوان یک شرکت متمرکز بر حفظ حریم خصوصی، پردازش داده ها به صورت محلی در دستگاه های کاربران و ارسال نکردن آن به سرورهای خود معرفی کرده است. اما با ظهور «هوش اپل» (نامی که این شرکت به قابلیت های هوش مصنوعی خود داد)، غول کوپرتینویی اکنون چاره ای جز ارسال بخشی از آن به سرورهای خود برای پردازش داده های کاربران ندارد.

اما اپل چگونه می خواهد اصول حفظ حریم خصوصی خود را در این عصر جدید هوش مصنوعی حفظ کند؟ پاسخ اپل به نگرانی‌ها، سیستمی به نام «محاسبات ابری خصوصی» است.

به گفته Engget، در رویداد WWDC امسال، کریگ فدریگیمعاون ارشد تیم مهندسی نرم افزار اپل، جزئیاتی را در مورد رویکرد محاسبات ابری خصوصی این شرکت برای ایمن سازی انتقال داده های مرتبط با هوش مصنوعی ارائه کرد.

کریگ فدریگی، معاون ارشد تیم مهندسی نرم افزار اپل

فدریگی می گوید اپل به جای آپلود کل فایل ها، تنها حداقل اطلاعات مورد نیاز برای هر درخواست هوش مصنوعی را به سرورهای خود ارسال می کند. سپس این بسته‌های کوچک داده با استفاده از تکنیک‌های پوشاندن IP مشابه آنچه در رله خصوصی iCloud استفاده می‌شود، ناشناس می‌شوند.

فدریگی ادعا می‌کند که سرورهای ابری اپل پس از پردازش درخواست‌های ارسال‌شده هوش مصنوعی، توانایی ذخیره یا ضبط دائمی اطلاعات را ندارند. علاوه بر این، محققان امنیتی مستقل می‌توانند تصاویر نرم‌افزاری که روی این سرورها اجرا می‌شوند را بررسی کنند.

اخبار بیشتر از کنفرانس توسعه دهندگان اپل

شاید مهم‌تر از همه، طبق گفته فدریگی، دستگاه‌های مجهز به هوش مصنوعی اپل فقط می‌توانند با سرورهایی که این تصاویر نرم‌افزاری تأیید شده را اجرا می‌کنند، ارتباط برقرار کنند. اگر اپل کد روی سرورهای خود را به‌روزرسانی کند، دستگاه‌های در دست کاربران نیز باید به‌روزرسانی شوند تا یک اتصال امن دوباره برقرار شود.

مدیر مهندسی نرم‌افزار اپل، کنترل‌های فنی و محدودیت‌های شدید دسترسی به داده‌ها را «گامی رو به جلو» در محاسبات ابری قابل اعتماد برای وظایف هوش مصنوعی توصیف کرد. او با قاطعیت اضافه کرد: «این مهم است که بدانید هیچ کس، اپل یا هیچ کس دیگری، به اطلاعات مورد استفاده برای پردازش درخواست شما دسترسی ندارد.