برخلاف رقبای خود، اپل در مورد برنامه های هوش مصنوعی خود تبلیغات زیادی نکرده است. حالا غول کوپرتینویی با عرضه مدل‌های جدید خود با هوش مصنوعی، تا حدی نشان داد که آیفون‌ها چگونه از فناوری هوش مصنوعی در آینده بهره خواهند برد.

محققان اپل OpenELM منتشر شده است که شامل مجموعه ای از چهار الگوی زبان بسیار کوچک در صورت در آغوش گرفته است. اپل در صفحه مدل‌های خود توضیح می‌دهد که OpenELM (مخفف مدل‌های زبان کارآمد منبع باز)، ج وظایف مربوط به متن به عنوان نوشتن یک ایمیل بسیار موثر عمل می کند. این مدل ها منبع باز هستند، به این معنی که توسعه دهندگان می توانند از آنها استفاده کنند.

مدل جدید با هوش مصنوعی سازنده آیفون

OpenELM در چهار اندازه مختلف ارائه می شود: 270 میلیون ها پارامتر، 450 میلیون ها پارامتر، 1.1 میلیارد پارامتر و 3 یک میلیارد پارامتر در مدل‌های هوش مصنوعی، پارامترها به تعداد متغیرهایی اشاره می‌کنند که مدل می‌تواند هنگام تصمیم‌گیری از مجموعه داده‌های آموزشی خود بفهمد.

در مقایسه، مدل Phi-3 مایکروسافت 3.8 میلیارد پارامتر و مدل Gemma گوگل نسخه ای با 2 میلیارد پارامتر ارائه می دهد. مدل‌های کوچک‌تر برای شرکت‌ها ارزان‌تر هستند و همچنین برای اجرا در دستگاه‌هایی مانند تلفن و لپ‌تاپ بهینه‌سازی شده‌اند.

مدیر عامل اپل، تیم کوک، قبلا گفته بود که غول آیفون “زمان و تلاش زیادی” را در این فضا صرف خواهد کرد تا ویژگی های هوش مصنوعی را به دستگاه های خود بیاورد. با این حال، اپل هنوز جزئیاتی در مورد نحوه استفاده از هوش مصنوعی در آیفون به اشتراک گذاشته نشده است. کوپرتینویی‌ها تاکنون مدل‌های دیگری از هوش مصنوعی منتشر کرده‌اند، اما اپل هنوز مدل اصلی هوش مصنوعی را برای استفاده تجاری عرضه نکرده است.

اکنون، طبق گزارش‌هایی که مارک آلمان، خبرنگار بلومبرگ منتشر کرده است، ظاهراً اپل در حال برنامه‌ریزی برای معرفی قابلیت‌های هوش مصنوعی به کاربران آیفون با iOS 18 است. اوایل این هفته گزارشی اعلام کرد که هوش مصنوعی iOS 18 از نظر سرعت و حریم خصوصی بهتر از رقبا عمل می‌کند.