هنگامی‌که یکی از کارمندان گوگل از شرکت پرسید که آیا می‌تواند برنامه‌ی کاری خود را طوری سازماندهی کند که ساعات کمتر اما در روزهای بیشتر کار کند، نماینده‌ی منابع انسانی پاسخ داد که به‌طور میانگین کارمندان گوگل بیشتر از یک روز کاری معمولی که از ساعت ۹ تا ۱۷ طول می‌کشد، کار می‌کنند. این گفته گزارش‌های قبلی مبنی‌بر اینکه کارمندان گوگل حجم کاری کمی دارند را رد می‌کند.

طبق گزارش‌هایی که در تابستان بیرون آمد، یک کارمند ۱۸ ساله‌ی گوگل اعتراف کرد که با حقوق سالانه ۱۵۰,۰۰۰ دلار، روزانه فقط یک ساعت کار می‌کند و بقیه‌ی روز را به کارهای مربوط به استارتاپش مشغول می‌شود.

غول‌های فناوری مثل گوگل و متا در اوایل همه‌گیری کووید-۱۹ نیروی کار خود را افزایش دادند تا بتوانند رقابت را با همتایانشان حفظ کنند؛ اما ازآنجا که کار کافی برای مشغول نگه داشتن نیروهای جدید نداشتند، اوایل سال جاری هزاران نفر از آن‌ها را اخراج کردند.

در پیامی که توسط CNBC مشاهده شد، نماینده منابع انسانی در تیم People Operations گوگل نوشت که گوگل به کارمندان اجازه می‌دهد برای برنامه‌هایی که ۶۰ یا ۸۰ درصدِ تمام‌وقت هستند، درخواست دهند.

پس از اینکه ساعت کاری یک ساعته‌ی مهندس نرم‌افزار گوگل به بیرون درز کرد، خانواده و آشنایان کارمندان گوگل به آن‌ واکنش نشان دادند؛ اما تأیید نماینده‌ی منابع انسانی مبنی‌بر اینکه کارمندان گوگل معمولاً ساعات طولانی‌تری از آنچه باید کار می‌کنند، ورق را برگرداند.

کورتنی منچینی، سخنگوی گوگل، در بیانیه‌ای به CNBC گفت که کارمندان گوگل می‌توانند برای برنامه‌های کاری منعطف‌تر درخواست دهند تا درخواستشان بر اساس جایگاه شغلی و تیم‌هایشان بررسی شود.

منچینی افزود مانند هر شرکتی، مواقعی وجود دارد که کارکنان گوگل بیش از ۴۰ ساعت در هفته کار می‌کنند تا به ضرب‌الأجل‌ها برسند، کار هم‌تیمی‌هایشان را پوشش دهند یا محصولات و خدمات خود را به کاربران ارائه کنند.

گوگل مجدداً تأکید کرد که در کنار انوع مشاغل نیمه‌وقت، برنامه‌هایی که ۶۰ یا ۸۰ درصد تمام‌وقت هستند نیز بر اساس شرایط کارمندان و تأیید مدیر، درنظر گرفته شده است. با‌این‌حال طبق گفته‌ی گوگل، هفته‌های کاری فشرده به اندازه‌ی سایر گزینه‌هایی که شرکت ارائه می‌دهد، انعطاف‌پذیر نیستند و با برنامه‌های کلی تیم سازگاری ندارند.

به دلیل تاکتیک‌های استخدامی دو دهه‌ی گذشته مانند امتیازات شرکتی گسترده که شرکت‌های فناوری برای کسب استعدادها ارائه می‌کردند، موقعیت شغلی کارمندان گوگل با واکنش عمومی مواجه شده است؛ اما در پی کاهش رشد اقتصاد و شیفت‌های کاری مرتبط با این امتیازها در سال ۲۰۲۳، تغییری در این صنعت رقم خورد که منجر به کاهش برخی از امتیازات مذکور توسط شرکت‌ها شد.